Nye sjåfører, nye biler og nye åpningstider ved Selbu Drosjesentral
1. juli fikk Selbu to nye drosjesjåfører: John Erik Stornes og Jahn Steinar Larsen blir nå å møte langs veiene i Selbu. Sammen med Kristian Stokke og Jan Hamberg vil de sørge for at folket i bygda fortsatt har et taxi-tilbud - og det i nye biler og med utvidede åpningstider.
I august 2024 kunne man i Selbyggen lese at drosjesjåførene i Selbu var bekymret for det fremtidige drosjetilbudet i bygda. Da alle de daværende sjåførene nærmet seg pensjonsalder, og det i tillegg har vært utfordrende å rekruttere nye krefter til bransjen - både lokalt og nasjonalt - uttrykte de bekymring for hvordan det ville gå med Selbu Drosjesentral i årene som kommer. Siden den gang har mye skjedd ved sentralen, og nå ser ting adskillig lysere ut.
Begge de ferske drosjesjåførene er bosatt i Selbu. I følge Stornes var det ingen selvfølge at han skulle ende opp i akkurat denne jobben.
– Jeg har jobbet i anleggsbransjen i rundt 20 år, men av helsemessige årsaker har jeg i de senere år sett meg om etter andre typer jobber. Det var gjennom min svigerfar jeg kom i kontakt med karene på sentralen, som oppfordret meg til å starte i næringen.
Jahn Steinar har kjørt skogsmaskin i 24 år, og heller ikke han ville trodd han skulle arbeide som drosjesjåfør om noen hadde spurt ham noen år tilbake.
– John Erik er en kompis av meg fra tidligere, og det var han som ringte meg og spurte om jeg ville bli med å kjøre drosje. "Det skal jeg jaggu ikke", svarte jeg da, men siden har jeg kommet på andre tanker. Jeg har i lengre tid hatt lyst til å prøve meg på et nytt yrke, men samtidig har motivasjonen for å pendle eller arbeide skift ikke vært særlig stor. Til slutt fant vi begge ut at vi sammen skulle kaste oss ut i det, sier Larsen.
Investert både tid og penger
Før en kan begynne å praktisere som drosjesjåfør, kreves mer enn førerkort klasse b. Larsen forteller at både han og Stornes har investert både tid og penger før de begynte i jobbene 1. juli.
– Man må gjennom en liten prosess før man kan begynne å kjøre. Vi tok begge nettkurs og eksamener før vi begynte, da dette er krav for å inneha løyve og kjøreseddel.
Et drosjeløyve er en tillatelse til å drive drosjevirksomhet, mens en kjøreseddel er en personlig tillatelse som gir en enkeltperson rett til å kjøre drosje. Begge er nødvendige for å jobbe som drosjesjåfør.
Nye biler
I tillegg til kursing og eksamener, har de to nye sjåførene også investert penger i sin nye arbeidsplass. Begge har kjøpt seg nye biler, i tillegg til at de nå, sammen med Kristian Stokke, er deleiere av Selbu Drosjesentral AS.
– Jeg tror aldri Selbu Drosjesentral har hatt en såpass ny bilpark, forteller Stornes og fortsetter:
– Både jeg og Jahn Steinar har investert i nye biler. Dette er elbiler, noe som er et krav da vi kjører for Trøndertaxi-kjeden. Vi eier bilene vi kjører selv, og vi kjører de gjennom hvert vårt enkeltmannsforetak. I tillegg har Selbu Drosjesentral AS investert i en ny 9-seter, en Ford Tourneo Custom, også denne elektrisk. Trolig vil også Caravellen med handicap-rampe, som selskapet eier, byttes ut med en nyere bil i nær framtid.
Gode kollegaer
Stornes, Larsen og Kristian Stokke deler nå på eierskapet til selskapet Selbu Drosjesentral AS. I tillegg har de egne enkeltmannsforetak som de kjører egen biler under. I Drosjesentralen er i tillegg Jan Hamberg ansatt, og han vil fortsette å kjøre Caravellen i tiden som kommer.
– Å kjøpe bil, opprette enkeltmannsforetak, samt å kjøpe seg inn i Selbu Drosjesentral medfører ansvar, investering og risiko. Når en i tillegg ikke har erfaring med bransjen fra før, skal vi innrømme at det har vært mye å sette seg inn. Vi kjenner på ansvaret, forteller Larsen og fortsetter:
– Nettopp derfor har vi satt stor pris på støtten vi har fått fra de lokale sjåførene som har vært i bransjen lenge. De har mye erfaring, og både er og har vært til stor hjelp for oss.
På utkikk etter ny sjåfør
Stornes og Larsen forteller at de for tiden er på utkikk etter enda en drosjesjåfør i Selbu. Her er det snakk om en 100 prosent stilling, som vil være ansatt i drosjesentralen, og som vil kjøre den nye 9-seteren.
– Vi er på utkikk etter deg som er engasjert i både kjøring og i folk. Å arbeide som drosjesjåfør byr på mer enn bare bilkjøring - en må ha gode sosiale evner og være glad i folk. En stor del av jobben handler om å ta vare på mennesker. Dette er alt fra skoleelever til pensjonister, forteller Stornes.
Ulike typer kjøring
Selbu Drosjesentral er som tidligere nevnt tilknyttet Trøndertaxi-kjeden. Trøndertaxi bidrar til sentralen med blant annet logistikk-systemer, samt innhenting av anbud. I mai vant Selbu Drosjesentral på nytt konkurransen om pasientreiser i Selbu. Dette er et av to viktige anbud for sentralen. Den andre er skolekjøring i kommunen, som de også innehar.
I tillegg til skolekjøring og pasientreiser deler sjåførene på vakt-kjøring. Dette er typiske drosjeturer som folk ringer og bestiller. Vaktene varer en uke av gangen, fra fredag til fredag. Inntil nylig har vaktene vart fra 07.00 om morgenen til 21.00 om kvelden. Dette har vært gjeldende for alle dagene i uken.
Nye åpningstider
Det blir nå en endring på vakt-kjøringen hos Drosjesentralen, eller åpningstidene, som det også kan kalles.
– Siden vi startet i jobben for rundt to uker siden, har vi fått mange spørsmål om dette med vakt-kjøring. Blir det nå utvidede kjøretider på kveld og helg, er det mange som spør oss om. Det kan vi nå meddele at det blir, sier Larsen.
Selbu Drosjesentral vil heretter tilby kjøring fra klokken 07.00 til 00.00 søndag til torsdag, samt 07.00 til 03.00 fredag og lørdag.
– Denne endringen vil føre til mer arbeid for oss som har vakt, men dette er vi motiverte for. Vi håper publikum setter pris på de nye åpningstidene, og at de vil benytte seg av oss i tiden fremover. Om folk for eksempel ønsker å tilbringe en kveld på puben i sentrum, er det bare å ringe, så vil vi sørge for å få folk trygt hjem, avslutter Larsen.