Nyheter

Sykepleier Ingrid Osgjelten og fastlege Even Overskaug forteller at Tydal legekontor nettopp har tatt i bruk det elektroniske oppslagsverket Telefonråd.

Ny ordning ved legekontoret i Tydal

Publisert

Når du ringer legekontoret i Tydal,vil sykepleieren/helsesekretæren stille deg flere spørsmål om problemstillinga.Dette skal gjøre det enklere å prioritere akutte tilfeller.

Legekontoret i Tydal har nettopp tatt ibruk et støtteverktøy ved pasienthenvendelser. Telefonråd er navnet på støtteverktøyet,som er et elektronisk oppslagsverk som sykepleieren/helsesekretæren bruker når telefonenringer.

– Telefonråd er et støtteverktøy som hjelpeross med å prioritere hvilke pasienter det haster mest for. Derfor må vi stille fleremålretta spørsmål om problemstillinga under telefonsamtalen, sier sykepleierIngrid Osgjelten.

Ofte utfyllende spørsmål

Fastlege Even Overskaug ved Tydallegekontor forteller at det er viktig at pasientene forstår nødvendigheten avat problemstillinga blir presentert for sykepleieren/helsesekretæren og ikkebare for legen. Det er ofte nødvendig å stille utfyllende spørsmål omhelsetilstanden.

– Vi håper at folk føler seg bekvem medå svare på flere spørsmål via telefon, for opplysningene de kommer med er viktignår forkontoret skal prioritere hvor mye det haster og hvilket tiltak som skalsettes inn. Målet er å gi en bedre tjeneste til innbyggerne, sier Overskaug.

Dersom det ikke haster, har pasientene fortsattmulighet til å sende melding via nettstedet helsenorge.no som før. Der er detmulig å sende melding, bestille time og be om fornyelse av resepter.

– Bedre tilbud til pasientene

Beslutningsstøtteverktøyet er godt iverksatt istordelen av AMK og legevaktsentralene, men det er ikke like utbredt som verktøypå legekontorene. Mange legekontor har ofte funksjonen som legevakt på dagtid.Dette gjelder også for Tydal legekontor.

– Dette verktøyet vil gi et bedre tilbud til pasientene. I enkelte tilfeller kan det løse seg ved at sykepleieren gir råd til personen som ringer, og det vil ikke bli nødvendig med noen legetime, sier Overskaug.

Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin har det redaksjonelle ansvaret for Telefonråd.

Powered by Labrador CMS