Kultur
– Noe kjedelig kan bli både artig og fint
Solen henger høyt over Stugudalen denne dagen, og viser frem grenda fra sin beste side. På Stuguvollmoen kan man ane konturene av årets Tydalsfestival som er under planlegging. En fin bukett ungdommer fra elevbedriften «Ting og tang fra Tydalingan» har tatt turen for å overrekke kreativ dekor de har fått i oppdrag å lage.
Gjengen går på 8. og 9. trinn, og har i løpet av det siste året tatt valgfaget Utvikling av produkter og tjenester. De har vært igjennom mange prosjekter, men et av de mest spennende for flere var nok utviklingen av bordnummer og annen dekor til festivalen. Det kom på bestilling fra festivalsjefen sjøl.
Ingen føringer
– Det var under en samtale med Ann Louise Waagan at det kom frem at hun kunne ha tenkt seg noe pynt til festivalen, forteller lærer Marthe Græsli.
De fant ut at dette hadde vært en fin oppgave for valgfagsgjengen, som driver elevbedriften «Ting og tang fra Tydalingan».
– Det viktigste for Ann var at det skulle være lystbetont og kreativt. Hun ga ikke ungdommene noen føringer, så de fikk planlegge og utvikle ideene sine helt fritt, fortsetter hun.
Da var det bare å hente frem betong, støpeformer, treverk og maling. Resultatet har blitt helt unike og fargerike produkter som man kan se at elevene har trivdes med å produsere.
Varierte oppgaver
Valgfaget Utvikling av produkter og tjenester handler mye om innovasjon. Det å klare å identifisere behovet i et marked og bruke teknikker for idéutvikling og planlegge arbeidet. Elevene skal via dette utvikle kompetanse til å drive sin egen bedrift, da de må ta ansvar for markedsføring, produksjon, økonomi og leveranse i et bærekraftig perspektiv.
Innenfor disse rammene har ungdommene gjort flere ting.
– De har pusset opp gamle møbler, laget kulisser til Bør Børson, produsert munnbind, smørkniver, snurrebasser og blomsterkasser, og de har drevet med kakesalg, forteller lærer Græsli.
På et marked før jul stilte elevene med flere av produktene, og fikk solgt ut bortimot alt. Også kakesalget ble et populært tiltak.
– Tydalingene har vært flinke til å støtte opp om bedriften til elevene. De har også levert gamle møbler og annet brukbart materiale, kan læreren fortelle.
Fokus på gjenbruk og bærekraftighet er et overordnet mål innenfor valgfaget.
– Mye jobb med en bedrift
Kjersti Græsli og Luna Emilie Valli er to av ungdommene som har latt kreativiteten få flyte fritt i løpet av året som har gått.
– Vi har lært at det går an å ta vare på gamle møbler, og at noe kjedelig kan bli til noe artig og fint, sier Valli.
– Og at det er veldig mye jobb med en slik bedrift, med planlegging, økonomi og markedsføring, legger Græsli til.
De har begge kjent på at det er godt å holde på med noe praktisk i en skolehverdag som blir mye preget av bøker og teori.
– Jeg kan kjenne at jeg er sliten etter ei lang skoleuke, og da er det godt å kunne gjøre noe med hendene i stedet for å bare bruke hodet, smiler Græsli.
Begge jentene syns at det å lage dekor til Tydalsfestivalen har vært det morsomste så langt.
– Det har vært gøy å være kreativ med betong og støpning i yoghurtbokser og krukker, selv om det ble veldig mye søl, ler Græsli.
– Jeg er veldig glad i å tegne og male, og har derfor gjort mye av det. Jeg tok noen treplanker som jeg delte opp i firkanter, og deretter malte jeg oppå, forteller Valli.
For øvrig så har hun lyst til å bli fotballproff, drive med tegning og maling eller bli kokk når hun blir stor. Græsli ser for seg en fremtid som skihopper eller ambulansearbeider.
– Det blir det flest har lyst til
Om noen uker er skoleåret over for denne gang, og det kan se ut til at elevene går mot et nytt valgfag til høsten.
– I Tydal er det slik at det blir de valgfagene som elevene har mest lyst på, og det kan variere fra år til år. Fra høsten av ser det ut som det blir programmering, produksjon for scene og innsats for andre, forteller Marthe Græsli.
Hun sier at det er mye valgfrihet innen selve valgfagene, og at de justeres ut ifra der man bor og hva som er mulig å få til.
– Dette er en utrolig kreativ og skapende gjeng, og de har overrasket meg gang på gang med ideene sine og kreativiteten sin, avslutter den stolte læreren.