Nesjø Båtutleie er tilbake etter tre år: – Over all forventning
Etter tre års stenging var det fredag igjen klart for båtliv, fiske og fjellstemning ved Nesjøen i Tydal. Allerede første åpningsdag fikk de nye driverne av Nesjø Båtutleie en opptur.
– Skal vi bedømme ut fra fisken som er tatt opp i dag, virker dette veldig, veldig positivt. Det er over all forventning, både når det gjelder antall og kondisjon, forteller Siv Aas.
Sammen med Oda Josefine Eikeland Meidel Ramsdal skal hun drifte båtutleien i sommer. Tilbudet har vært stengt siden Nesjøen ble tappet ned i forbindelse med vedlikehold og rehabilitering av Nesjødammen. Dermed har det vært knyttet stor spenning til årets åpning – ikke minst til hvordan fisket ville være etter tre år uten vanlig aktivitet på sjøen.
Fredag kom de første svarene.
– I dag har vi hatt flere veldig fornøyde fiskere innom. De har fått sjekket vekta på fisken, og det så veldig bra ut, sier Oda.
Siv legger til at det viktigste kanskje ikke bare er størrelsen og antallet, men kvaliteten.
– Det var veldig bra kvalitet på fisken. Det er vel kanskje det viktigste, sier hun.
Spente etter tre års stenging
Nesjø Båtutleie har lagt til rette for båtfiske på Nesjøen siden 1978. Tilbudet består av båter til utleie, hytter, campingplass med sanitæranlegg, sløyeboder og kiosk. Etter flere år med stengte dører er det mange som har ventet på at tilbudet skulle åpne igjen.
– Det er spennende tider for oss alle. Både for oss som skal bestyre dette, for dem som eier det, og ikke minst for fiskerne som har tenkt å komme, sier Siv.
Hun forteller at mange har lurt på hvordan fiskebestanden har klart seg.
– Når det har vært stengt i tre år og sjøen har vært helt nedtappet, så er det klart folk spør: Er det fisk her? Er den større eller mindre? Det har vært veldig usikkert, sier hun.
Like før åpningen hadde de også besøk av NINA, Norsk institutt for naturforskning.
– De fikk ganske bra med fisk og fin kvalitet, sier Siv.
Oda forteller at også Statkraft har fulgt med på utviklingen i sjøen gjennom årene.
– Vi har hørt at det er veldig fin røye her, og i dag har fiskere vært ute og fått fin fisk. Både vi og fiskerne sto og danset og hoppet og hadde full fotoshoot, sier hun og ler.
Mange har savnet Nesjøen
Selv om Siv og Oda ikke har vært tungt involvert i forarbeidet fram mot åpningen, har de fått med seg at interessen er stor.
– Vi vet at mange av de gamle fiskerne, altså de som har vært gjengangere her, har etterlyst åpning og vært i kontakt med de ansvarlige i styret. De har spurt gang på gang hvordan det ligger an, sier Siv.
Oda opplever også at mange har "tenkt mye" på Nesjøen i perioden tilbudet har vært stengt.
– Alt vi legger ut, har hatt bra respons. Jeg tror det er mange som heier på Nesjøen og fiskebestanden her, og som ønsker at det skal bli det vannet det var før. Det håper vi også, sier hun.
To fjellglade drivere
For de to er Nesjø Båtutleie et nytt sommerprosjekt, men ingen av dem er fremmede for fjell, friluftsliv eller vertskapsrollen.
– Jeg er lokal og godt kjent her, og er ivrig på fiske selv. Det var nok en av grunnene til at jeg ble spurt, sier Siv.
Oda kommer opprinnelig fra Sveio i Hordaland, men flyttet til Stugudal i fjor høst etter å ha bodd to år i Ålen. Hun forteller at hun møtte en kar fra Stugudal og flyttet sammen med ham. Begge har også erfaring fra livet som bestyrere i fjellet.
– Både Siv og jeg har vært innom TT-hytter før. Og vi liker jo å være ute. Så det å få tilbringe sommeren her oppe er midt i blinken for oss, sier Oda.
Siv nikker.
– Det er veldig fint å være inne her. Vi er glad i fjellet begge to. Bare det å komme inn i Nedalen, både sommer og vinter, er fantastisk. Så håper jeg det blir litt tid til å være ute med båt og prøve å fiske selv også, sier hun med glimt i øyet.
Plass til flere
Selv om mange gamle Nesjø-fiskere trolig vender tilbake i sommer, håper de to driverne også at nye gjester finner veien inn til båtutleien.
– Det er også interessant for nye, for ingen har fasiten på hvordan fisket blir i år, sier Siv.
Det har allerede kommet bestillinger, men det er fortsatt god plass.
– Det er bare å komme. Akkurat nå er det intenst med fjærmygg. I går var det helt blikkstille, og da så jeg at røya beit langs hele sjøen. De neste to ukene er det sagt at det er gyllen tid å komme, sier Oda.
Gjester kan overnatte i hytte, komme med campingvogn eller bobil, eller slå opp telt. Det er også mulig å leie båt for en dagstur. Man kan booke i systemet på Fiske i Tydal, eller komme innom på drop-in.
Kiosken vil også være åpen i perioder, med blant annet kioskvarer, kaffe og bakverk. Og det er også lov å ta turen innover selv om man ikke har med verken fiskestang eller hov.
– Det er lov å ta seg en tur for å bare kjøpe seg en kaffe og nyte naturen. Kiosken er ikke åpen hele dagen, men vi har fast åpningstid på morgenen og igjen på ettermiddagen. Og så lenge vi er her og tilgjengelige, er det mulig å kontakte oss, sier Siv.
Minner om sikkerheten
For dem som vil ut på Nesjøen, har Siv en klar oppfordring: Tenk sikkerhet!
– Det vil blant annet si at du må ha med godt med klær. Det er ofte kaldt ute på sjøen hvis det er vind. Og ikke minst må du ha redningsvest, sier hun.
Båtene leies ut med årer. Ønsker du motorisert fremkomst må du ta med det selv.
– Skal du komme deg litt ut på sjøen, er det enklere med motor. Mange har med seg bensinmotor for å komme litt lenger og være sikrere, og så har mange med elmotor for å dorge, sier Siv og legger til:
– Og hver enkelt må ha med redningsvest, i tillegg til at man bruker sunn fornuft. Dette er en værhard plass. Vinden kan komme brått på, så folk må følge med på værvarselet og ta hensyn.
Etter første åpningsdag er både driverne og fiskerne optimistiske. Etter tre stille somre er det igjen liv ved Nesjøen.
– For oss tror jeg dette er den ideelle jobben. Og både vi og Nesjøen står klare til å ta imot de som kommer, avslutter Oda.