Nyheter

Harald Setsaas med den gamle havarirapporten fra 1997. En rapport som har ført til mer frustrasjon etter tapet av sønnen Hjørund (6).

Foreløpige konklusjoner lagt frem

Mandag la havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland frem sine foreløpige konklusjoner etter de nye undersøkelsene av MS Estonia. 

Undersøkelsene kommer i kjølvannet av dokumentaren «Estonia – Funnet som endret historien», en dokumentarserie på to sesonger som avdekket store skader på skroget til MS Estonia.

Ingen tegn til eksplosjon

I dokumentarserien avdekkes det store hull i siden på skroget og flere teorier rundt hvorfor hullene kan ha oppstått presenteres, uten at det konkluderes med noen årsak. I gårdagens pressekonferanse konkluderte havarikommisjonen med at det ikke var noen tegn til eksplosjon eller kollisjon i forbindelse med forliset. Rapporten konkluderer også med at skadene på båten passer sammen med berggrunnen på bunnen ved ulykkesstedet. Det er blant annet satt sammen 45 000 fotografier av vraket til et tredimensjonelt bilde som skal vise hvordan skadene stemmer overens med formasjonen i havbunnen.

Den berømte baugporten

I følge aftonbladet.se viser rapporten at det er brister i baugvisiret, og både etsisk og svensk kommisjon konkluderer med at Estonia ikke var sjødyktig. En besiktigelse av baugporten ble aldri gjort, og fartøyet ble feilaktig godkjent for bruk i passasjertransport. Kommisjonene tror at om en slik vurdering hadde blitt gjort, hadde ulykken kunne vært unngått. 

– Sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål

Harald Setsaas, pårørende etter ulykken, er fremdeles ikke sikker på at alt har kommet frem i lyset, selv om havarikommisjonene nå konkluderer med at feil er begått med MS Estonias godkjenning av passasjertransport.

– Etter dagens fremlegging av foreløpige konklusjoner rundt Estonia-forliset, hva sitter du igjen med? 

– Jeg sitter igjen med mange ubesvarte spørsmål, men er glad for at kommisjonen slår fast at båtens baugport var så dårlig at den aldri skulle ha seilt fra Tallinn. Husk at ferga opprinnelig var bygd som frakteskute for innenriks farvann, så ble den bygd om til passasjerferge, solgt av Nordstrøm og Tulin til Estland og satt i trafikk over Østersjøen. Derfor er det nå grunnlag for nytt søksmål mot verft, rederi og byrå Veritas som godkjente båten. Forrige gang det ble rettet søksmål mot dem var ikke baugporten grundig undersøkt. Det er den nå.

– Enn så lenge er ikke den fullstendige rapporten lagt frem, men føler du at du får svar du kan stole på så langt? 

– Kommisjonen har denne gang undersøkt vraket grundig, men jeg er ikke sikker på om noe skjules eller ikke. 

– Hva kommer du og muligens andre pårørende du er i kontakt med til å gjøre etter det som ble kjent i pressekonferansen i dag? Vil dere ta videre skritt?

– Jeg har vært i kontakt med Stiftelsen Estoniaoffren och Anhöriga (SEA) i Sverige mht videre oppfølging.

Les Harald Setsaas´ historie her.

Powered by Labrador CMS