Melder om en positiv start på det nye skole- og barnehageåret
Høsten 2023 viste Elevundersøkelsen alarmerende mobbetall i Selbu kommune. Selv om utfordringene fortsatt eksisterer i varierende grad, har sektoradministrasjonen oppvekst fått signaler fra barnehage- skoleledere om en positiv start på det nye året.
Et godt og trygt miljø er avgjørende for barns helse, trivsel og læring. Gjennom satsingen Inkluderende barnehage- og skolemiljø (IBSM), har det gjennom flere år blitt jobbet systematisk med å skape en trygg ramme for barnas hverdag.
– Relasjonsbygging, klasseledelse og læringskultur har vært sentrale tiltak i denne satsingen, forklarer sektorsjef for oppvekst, Geir Håvard Mebust.
I tillegg legges det stor vekt på overgangen mellom barnehage og skole for å sikre at erfaringer med psykososialt arbeid overføres og tiltak koordineres. Arbeidet med å tilpasse både sosialt og faglig innhold er krevende, men nødvendig for å sikre et inkluderende miljø for alle.
– Barn og unge lever et helt liv, og for oppvekstsektoren er det naturlig å se det psykososiale arbeidet som gjøres i barnehage og skole i sammenheng. I tillegg er også kulturskolen aktivt med i utviklingen av dette arbeidet.
Å forstå og forebygge mobbing
For å forstå og oppdage mobbing er det viktig å vite hva man skal se etter. I dag foregår mobbing mer skjult enn tidligere.
– Det som tilsynelatende kan se greit ut, trenger ikke være det, sier rådgiver innen oppvekst, Ingfrid Svendgård.
De fleste mobbesakene er komplekse, og krever grundige undersøkelser og tiltak på flere områder. Spesielt gjelder det saker der uheldig gruppedynamikk og klikkdannelser oppstår og som av ulike grunner får forsterke seg.
– Elevundersøkelsen i 2023 viste at mobbetallene for 7. og 10. trinn i Selbu kommune var langt over landsgjennomsnittet. Analysearbeidet i barnehagene og skolene spiller en avgjørende rolle for å forstå hva som ligger bak tallene.
Etter Elevundersøkelsen i 2023 gjennomførte alle skolene i Selbu kommune ikke-anonyme undersøkelser for å bedre kartlegge årsakene til den høye mobbeforekomsten. Skolene iverksatte deretter ulike tiltak på klasse- og skolenivå for å styrke arbeidet med å sikre et godt og trygt skolemiljø for alle.
Endrede rutiner og tiltak
Oppvekstsektoren i Selbu har etter 2023 gjennomgått rutiner for å kvalitetssikre sikre tiltakene mot mobbing. Kommunen er blant annet i oppstartsfasen av å opprette et miljøteam ved ungdomsskolen, som kan jobbe mer systematisk med utfordringene i skolemiljøet.
– Det tette samarbeidet mellom barnehager, skoler og hjemmene er likevel det mest avgjørende for å skape et helhetlig miljø som fremmer inkludering og forebygger ekskludering. Foreldrene er de viktigste samarbeidspartnerne, sier Svendgård.
– Det barn og unge opplever hjemme og på fritiden drar de med seg inn i barnehage- og skolehverdagen. Mange opplever foreldrerollen som krevende av ulike årsaker. I samarbeid med hjelpetjenester som blant andre helsestasjonen, familieteam, politikontakt og ROP-tjenesten, ønsker sektor oppvekst å styrke og utvikle foreldresamarbeidet før barna begynner i barnehagen, og videre gjennom barnehage- og skolealder. Det pågår derfor et arbeid for å se på hvordan vi bedre kan nå ut med aktuell tematikk i god tid før utfordringene som foreldre, barnehager og skoler opplever starter. I dette ligger også et arbeid med å se på hvordan vi kan få alle foreldre til å se viktigheten av det å delta aktivt i foreldresamarbeidet, forteller hun.
Samarbeid på tvers
Selbu kommune har satset på å styrke det tverrfaglige samarbeidet gjennom prosjektet "Sammen i Selbu". Helse- og oppvekstsektoren, i samarbeid med hjelpetjenester, jobber systematisk for å sikre tidlig innsats, også i barnehage- og skolemiljøsaker.
– Verktøy og arenaer for samhandling er utviklet for å fange opp utfordringer tidlig og gi riktig hjelp til barn og familier. Mobbing og utenforskap berører hele familien, og det er derfor viktig at både barnehager, skoler og hjelpetjenester også i slike saker tilbyr den støtten som trengs, sier Mebust.
– Det legges også ned mye innsats blant mange foreldre og frivillige legges i å inkludere alle og i å styrke fellesskapet. Ved å begynne å snakke sammen og jobbe i samme retning på tvers av både tjenester, enheter og arenaer er vi mange skritt lengre for å sikre en god og trygg oppvekst for alle, avslutter Svendgård.