Lange ventetider på apoteket: – Har stor forståelse for at det oppleves som frustrerende

I februar gikk Boots Apotek i Selbu over til et nytt datasystem. Det har ført til tidvis lange ventetider for kunder.

Farmasøyt Ingrid Fremo forteller at jobbes med å løse problemene. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert

Selbyggen har mottatt flere henvendelser fra lesere som opplever at ventetiden er lang på Boots Apotek i Selbu.

Enkelte har rapportert om ventetider på opp mot 40 minutter på uthenting av reseptbelagte legemidler, men også at ekspedering i kassen tar lengre tid enn det gjorde tidligere.

Hva er egentlig grunnen til dette? Vi tok kontakt med apoteket i Selbu, og fikk snakke med farmasøyt Ingrid Fremo. Hun bekrefter problematikken.

– Vi fikk et nytt datasystem i februar som har gjort at vi nå må bruke mye lengre tid på hver kunde enn tidligere, forklarer Fremo.

– Jobber så godt de kan

Før byttet ble gjennomført benyttet Boots-apotekene i Norge et system kalt Farmapro. I februar ble det erstattet med Ascent.

– De første månedene var det ganske vanskelig fordi systemet gikk tregt. Akkurat det har blitt bedre de siste månedene, men fortsatt er vi ikke tilbake til slik det var før, med tanke på ventetid, sier Fremo og legger til at de ansatte jobber så godt de kan for å ekspedere kundene så effektivt som mulig.

– Det tar også lang tid å kjøpe reseptfrie varer i kassen?

– I det gamle systemet var det enkelt å bytte mellom datamaskinene, men slik er det ikke lenger. Med det nye systemet er det slik at dersom vi jobber på en PC i bak i apoteket, må vi logge av der og logge på den andre maskinen i kassen for å ekspedere kundene der. Det tar fem minutter, og er årsaken til at vi ikke alltid klarer å bemanne utgangskassen, sier Fremo.

Hun er enig i at dette ikke er godt nok.

– Nei, absolutt ikke. Jeg har stor forståelse for at dette oppleves som frustrerende.

Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Fremo forteller at det jobbes med å løse utfordringene. 

– Det arbeides med nye versjoner hele tida for å rette på ting. Det var verre i starten, og nå begynner vi som jobber her å bli mer vant til systemet. Men det er en omfattende prosess, for det er ingenting som er likt med forrige system. I tillegg må alle inn med hele personnummeret sitt på alle reseptekspederinger – det var ikke nødvendig før. Det fører også til at ting tar lengre tid.

– Pågår et omfattende arbeid

Kommunikasjonssjef i Boots Apotek Norge, Anne Margrethe Aldin Thune, sier til Selbyggen at det er et kompleks datasystem som nå skal snakke sammen på tvers av alle deler av apotekdriften.

– Dessverre har det vært en del ting med systemet som har gjort at ting tar lengre tid enn ønskelig. Hele apoteksystemet, fra ekspedering av resepter til lagerfunksjoner, er nytt. Vi har møtt på utfordringer, men vi håper at det skal bedre seg ganske raskt. På enkelte apotek som har benyttet systemet en stund vet vi at det nå går bedre. 

Takker kundene og de ansatte

Thune forklarer at også en annen faktor spiller inn.

– Vi er alle sammen knyttet til det nasjonale systemet som har med reseptformidling å gjøre, nemlig Eik. Også der er det problemer innimellom, som gjør at det går tregere i apotekene. Det er ganske kompliserte økosystem som nå skal samhandle.

– Det skal altså ikke ta opp mot ti minutter å kjøpe vitaminer på et apotek?

– Nei, det skal det så klart ikke gjøre ved en vanlig ekspedering. Vi både håper og tror at ting går den rette veien nå, og jeg vil poengtere at vi er veldig glade for at kundene er så tålmodige med oss når slike ting skjer. Jeg vet at mange kunder har stor forståelse, og vi er både stolte og takknemlige for de ansatte som står i apotekene og betjener kundene når det er trøbbel.

Flytter snart

Apoteket i Selbu går uansett en spennende tid i møte. Om en måneds tid skal de nemlig flytte inn i nye lokaler i det nye bygget som huser den nye Kiwi-butikken.

– Vi ser frem til å få større plass og tilby et nytt og fresht lokale for kundene våre. Kombinert med at datautfordringene forhåpentligvis løser seg etter hvert, har vi trua på at dette kan bli veldig bra.

Powered by Labrador CMS