Lærere kritisk til budsjettet: – Vi etterlyser politisk handlekraft

Flere av lærerne ved Tydal barne- og ungdomsskole retter kritikk mot forslaget til årsbudsjett for 2025, som de mener ikke tar hensyn til skolens reelle behov.

Tydal barne- og ungdomsskole. Foto: Svein Hilmo
Publisert Sist oppdatert

Lærerne vil nå rope et varsko for fremtidens situasjon i skolen i Tydal, og beskriver en presset arbeidshverdag der dagens bemanning ikke er tilstrekkelig for å gi elevene et godt nok tilbud. De har sendt et innlegg til politikere, og Selbyggen angående situasjonen.

Fra robust til sårbar

I innlegget peker lærerne på hvordan bemanningen ved skolen har blitt betydelig redusert over de siste 10–15 årene. Tidligere hadde skolen tre til seks lærere som delte ansvaret for norskopplæringen på ungdomstrinnet. Nå er det kun to lærere som skal dekke hele trinnet, samtidig som de også må ta seg av spesialundervisning.

– De første kuttene var forståelige, og vi klarte å omorganisere oss til å opprettholde kvaliteten. Men de siste årene har bemanningen blitt så lav at det nå går utover elevenes opplæring og læringsmiljø, forteller Svein Erik Unsgård, lærer ved skolen. Han uttaler seg på vegne av lærerne i denne saken.

Svein Erik Unsgård ved Tydal barne- og ungdomsskole. Foto: Svein Hilmo

De siste årene har vært spesielt krevende, forklarer Unsgård, og han mener dagens situasjon er et resultat av for dårlig bemanning over flere år. I høst har situasjonen toppet seg, med flere sykmeldinger som ifølge lærerne ikke har blitt erstattet med vikar. Ifølge ham har situasjonen vært så kritisk at den bryter med opplæringslovens krav om et trygt og godt læringsmiljø.

– Det har vært til dels store utfordringer med læringsmiljøet i flere av klassene denne høsten, noe som har vært tema på et foreldremøte for hele skolen i høst. Vi ansatte tror det er en sammenheng mellom utfordringene skolen og foresatte har jobbet med denne høsten, og den lave bemanningen vi har hatt over tid. Vi mener at mye kunne vært unngått om bemanningen hadde vært styrket for flere år siden.

Unsgård beskriver en hverdag der elevene ikke får den oppfølgingen de trenger, og hvor arbeidsbelastningen på de ansatte er uholdbar. Selv om det er planlagt å ansette en ny lærer i 100 % stilling fra januar, mener lærerne i innlegget at dette kun dekker opp et allerede eksisterende underskudd.

– Vi etterlyser politisk handlekraft for å unngå at Tydal ender opp med et skolesystem som er et speilbilde av et skole-Norge i fritt fall, står det.

Politisk ansvar

Lærerne retter et tydelig budskap til kommunens politikere om å prioritere skolen høyere i det kommende budsjettet.

– Vi ble sjokkert og skuffet da administrasjonen la frem et budsjettforslag uten tiltak for å øke bemanningen. Hvis Tydal skal være en kommune med gode oppvekstvilkår, må bemanningen i skolen styrkes med minst 100 % lærer, 100 % fagarbeider og 50 % inspektør, i tillegg til de allerede foreslåtte tiltakene, understreker han. 

Budsjettet vedtas snart

Årsbudsjettet for 2025 skal vedtas i kommunestyret i løpet av desember. Mandag 9. desember er det nytt møte i formannskap, og politikerne signaliserer at dette vil bli et tema i møtet. Selbyggen har snakket med Gunnbjørn Berggård (Ap) og ordfører Jens Arne Kvello (Sp) som begge er enige i sitt budskap.

– Det er satt i verk noen tiltak på administrativt hold for å undersøke ting i denne saken. De ønsker tydelig flere ressurser, og vi har ikke sagt verken ja eller nei til det, fordi vi først må vite hvor skoen trykker. Det blir første prioritet å finne ut av, og jeg er i god tro på at vi får en redegjørelse på mandag, sier Kvello.

– Dette kommer jo etter at formannskapet har levert sin innstilling til budsjett, og burde ideelt sett vært en diskusjon i budsjettbehandlinga. Ut ifra det skrivet vi har mottatt så kan ikke vi si at det er behov for mer bemanning. Men vi kan heller ikke si at det ikke er behov. Derfor må administrasjonen redegjøre for politikerne om hva situasjonen er, sier Berggård.

FAU er kjent med situasjonen

Da Selbyggen ble gjort kjent med at det har vært et foreldremøte angående situasjonen i skolen, var det naturlig å snakke med Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) angående det som nå blir hevdet. FAU gir følgende kommentar:

– FAU er kjent med utfordringene i læringsmiljøet gjennom foreldremøter og FAU-møter i høst. FAU sin rolle er å bidra til et godt samarbeid med skoleledelsen for at alle skal få et godt og trygt læringsmiljø ved Tydal barne- og ungdomsskole. Det er viktig at vi i fellesskap jobber for å skape best mulige rammer for et trygt og godt miljø. Vi ser viktigheten i et godt samarbeid med hjem og skole for å kunne påvirke skolehverdagen til elever og lærere ved skolen. Det er viktig at vi som foreldre og lokalsamfunn støtter opp og framsnakker skolen vår, for at vi skal få positive synergieffekter av dette i praksis i skolehverdagen. FAU i Tydal vil fortsette å ha et nært samarbeid med skolen og skoleledelsen.

Powered by Labrador CMS