Sport

Styreleder og syklist Karl Eirik Elvsveen på veg mot målseilet under fjorårets utgave av terrengrittet.

Annerledes Rensfjellritt – Trolig med proff fra Giroen og Vueltaen

Publisert Sist oppdatert

Det er langt fra Vuelta a España og Giro de Italia til Rennsfjellrittet, men det kan bli en realitet. Drøyt to uker før årets Rensfjellritt går av stabelen er arrangørene positive, til tross for at rittet ikke blir helt som de hadde sett for seg.

I fjor ble terrengrittet arrangert for første gang med i overkant av 300 deltagere. I år hadde de håpet på lignende tall eller til og med en liten økning. Det blir det ikke noe av med de gjeldende retningslinjene fra FHI.

– Det blir naturligvis noen restriksjoner på grunn av koronasituasjonen. Det er kun lov med 200 personer samlet samtidig, inkludert de som hjelper til. Derfor har vi valgt å gå for et maks-tak på 180 utøvere i år, sier styreleder og deltager, Karl Eirik Elvsveen. 

Fulltegnet på null komma niks

– Disse plassene ble utsolgt på tre dager da vi åpnet for påmelding i vår, til tross for den usikre situasjonen. Mange ble nok også litt skuffa siden de ikke rakk å melde seg på. Den interessen er vi meget godt fornøyde med, for jeg ser at andre arrangører sliter med å fylle opp plassene sine. Vi vurderte ikke å avlyse årets utgave, tvert imot var vi vel blant de første som åpnet for påmelding, sier Elvsveen.

Kenneth Hårstad og Arne Inge Hangerhaugen under fjorårets utgave av Rensfjellrittet.Foto: Narve Rognebakke

Starten endres

Det er ikke bare deltagerantallet som blir annerledes under årets Rensfjellritt. De må også forholde seg til sykkelforbundets veiledning for arrangementer med opptil 200 deltagere. Det innebærer blant annet at starten blir noe annerledes.
-I startfasen må vi dele opp deltagerne så de ikke blir stående for tett. Det vil bli sluseløsninger for å ivareta god avstand mellom deltagerne. Det gjelder derimot ikke elitepulja som etter Norges Cykleforbunds reglement er unntatt avstandskrav i startfeltet, forteller den ivrige syklisten. 

Tar forhåndsregler

– Heldigvis er det svært god plass på Årsøya som er start- og målplass. Derfor tror vi ikke det skal bli et problem å arrangere rittet etter de nasjonale føringene til FHI. Men, det er klart at vi må ta våre forhåndsregler, sier Elvsveen. Rittet skriver på sine nettsider at de ikke vil åpne for generell publikumstilgang på start- og målområdet på Årsøya, men at øya forøvrig vil være tilgjengelig for allmenheten.

Anbefaler å stille seg opp i den siste bakken

– Det er bare å stille seg opp etter løypa. Langs den 70 kilometer lange traséen skal det være mer enn nok plass. Om jeg skal anbefale en spesifikk plass kan jo den siste harde bakken opp Lerdalen være et godt alternativ. Der blir det flest grimaser og trolig avgjort blant eliten. I fjor var det rykket som gikk av gårde der som kom først inn til mål. Når man kommer til bakken er det ei mil igjen, så da kan man holde helt inn, sier Elvsveen.

Les også: Koronapausen passet han godt – går for NM-deltagelse

Får trolig med seg sykkelproff

– Vi har 20 stykk til start i elitepulja. Den er ikke så stor – men knallhard. Vi har med oss flere solide ryttere, men den mest kjente er kanskje Sindre Lunke, forteller styrelederen. Lunke sykler for øyeblikket for det danske profflaget Riwal sammen med blant andre August Jensen og Sondre Holst Enger. Trønderen har tidligere syklet på worldtour-nivå og deltatt i både Vuelta a España og Giro de Italia.

Ingen kritisk økonomisk situasjon

– Økonomisk gikk det bra i fjor, også har vi tatt noen grep slik at vi skal berge også i år. Det er heldigvis ikke snakk om noen økonomisk krise for oss. Vi har ikke så mange utgifter som for eksempel Pilegrimsrittet hadde, og det har nok mye å gjøre med løypetraséen. Likevel koster det å utdanne de som skal stå på dugnad langs løypa. I år berger vi med 20 vakter og de trenger ikke å stå ute så mange timer. Der må vi rette en stor takk til Vikvarvet IL som stiller opp for oss, sier Elvsveen.

– Det er en knalltøff start, også får man kanskje en liten pause dersom man er samlet i en gruppe rundt Sørungen. Deretter går det oppover nok en gang og den siste bakken opp Lerdalen er det vel mange som rister oppgitt på hodet over, forklarer Elvsveen.Foto: Arrangør

Stenger ikke vegen, men unngå unødvendig kjøring

– Hvis man må kjøre bil i traséen under løpet så bør man kanskje helst kjøre i samme retning som syklistene, men vi kommer ikke til å stenge vegen. Det var heldigvis ikke et problem med mye trafikk i fjor og det håper vi ikke det blir i år heller. Det vil ligge en ATV i front som indikerer at det foregår et sykkelritt, sier styrelederen.

– Får vi et palltips helt på slutten?

– Hvis jeg skal dra frem noen forhåndsfavoritter i herreklassen må det bli Sindre Lunke, Andre Sotberg som sykler for kontinentallaget Team Coop og Tomas Ekren. På damesiden vil jeg si at Marie Flataas er favoritt. Med seg på pallen tipper jeg hun får Ann Kristin Lien og Kristine Lien, avslutter Elvsveen. 

Powered by Labrador CMS