Har vært uten mobildekning siden onsdag
Tirsdag kl. 14.44 falt mobilnettet ut i Flora.
Telenor bekrefter feilen overfor Selbyggen.
– Utfallet i området skyldes feil på en basestasjon, og det må byttes noe utstyr her. Feilrettingsteam venter på at delene skal komme frem. Vi anslår at arbeidet blir gjennomført i morgen og at mobildekningen vil være tilbake da, med forbehold om at det ikke blir oppdaget nye feil under arbeidet, sier informasjonssjef Vetle Andersen i Telenor Norge.
– Selbyggen har snakket med en kunde som etterlyser informasjon om situasjonen. Hvorfor har ikke kundene blitt informert om feilen og fremdrift?
– Det er vanskelig å sende ut varsling til kunder ved mobilutfall. Hvem som befinner seg i området som er rammet av utfallet vil hele tiden variere. Det kan være folk som bor i området til vanlig, men som er utenfor det gjeldende dekningsområdet når utfallet skjer, eller det kan være «tilreisende» som ikke har registrert adresse i området som er rammet. I dekningskartet vårt på Telenor.no vises områdene som er berørt og tidspunkt for når feilen oppsto. Stort sett kan kundeservice oppgi estimert rettetid, men slik som i dette tilfellet ble estimert rettetid oppdatert rett før dere tok kontakt med oss. «Estimert rettetid» er også et foreløpig estimat, og dette kan endre seg, sier Andersen.
Telia sliter også
I tillegg til Telenor har også Telia problemer med sitt mobilnett i Flora.
– Vi har to basestasjoner ute av drift. Den ene gikk ned i går rundt kl. 16 som følge av manglende transmisjon, mens den andre gikk ned i dag like kl. 11 som følge av strømproblemer. Det er lite overlappende dekning i området, så vi anbefaler berørte kunder som har tilgang til internett via fastnettet om å ta i bruk wifi-tale som alternativ løsning. Det jobbes med feilsøking og foreløpig rettetid er satt til kl. 20 i kveld, men det kan også ta lengre tid. Vi beklager så mye ulempene overfor berørte kunder, sier informasjonssjef Daniel Barhom i Telia Norge.