Nyheter
Go`vakkerstua åpner dørene
Med kam og saks som verktøy var nok damene på
Go´vakkerstua Selbus mest ettertraktede på mandag, den første åpningsdagen etter koronastenging. Telefonen kimte uten stans, det var kø i gangen og de som fikk innpass i salongen strålte, for endelig fikk de sin etterlengtede klipp.
Når Selbyggen ankommer Go´vakkerstua er det mange som sitter og venter i gangen. Salongen ser halvfull ut, og det er satt opp pleksiglass og plakater. Ei dame står konstant i telefonen i kassaområdet.
– Telefonen ringer hele tiden. En av våre kunder sa hun hadde ringt 76 ganger før hun kom igjennom. Vi kommer til å ha åpent lengre en normalt i dag, forteller Wenche Stokke Uthus, en av eierne og frisør på
Go´vakkerstua.
PåGo´vakkerstua har de tilsammen fem frisører, fordelt på ca. 3,6 årsverk. Etteropprinnelig turnus skulle de ha vært tre på jobb på åpningsdagen, men valgte åsette inn en ekstra for å ta kundehenvendelser. Det var ikke dumt. Telefonenkimer konstant, og det er i tillegg kø ut i gangen. Flere har kommet i ærendfor å sette opp en time.
– Karina får ikke tid til å ta unna alle henvendelsene, så vi andre hjelper også til, forteller Wenche.
Varmet hjertet
Frisøren bekrefter at de allerede omtrent er fullbooketto uker frem i tid. I salongen er det bare smil blant kundene, ogdet er tydelig å se at de syntes det var godt å komme tilbake.
– Håret var så langt, det er godt åklippe seg, sier Jørgen Aune på 12 år. I gangen sitter pappa Morten og venter,for man får ikke bruke venterommet inne i salongen. Han skal også klippe seg.
– Det var så mye som var annerledesnår jeg kom på arbeid i dag. Jeg var veldig spent på hvordan dagen skulle bli,men etter den første kunden så slappet jeg av. Det varmet i hjertet mitt åkomme tilbake, sier Wenche Stokke Uthus, og forteller at hun kommer til å jobbelange dager i begynnelsen, for å kunne hjelpe flest mulig.
Kurset ismittevern
De ansatte har forberedt seg godt til gjenåpning avsalongen. Folkehelseinstituttet (FHI) har i samarbeid medbransjeorganisasjonene laget en veileder for forsvarlig drift iht. smittevernrettet mot virksomheter med én-til-én kontakt som feks. frisører. Det følgesopp med digitalt kurs og frisørene har i tillegg gått e-læringskurs ismittevern.
– Alle ansatte i salongen holdt påmed smitteverntiltak i forrige uke. Vi har gått på kurs og alle har fåttkursbevis, forteller Wenche.
Det er den enkelte virksomheten som er ansvarlig for om behandlingen tilfredsstiller grunnleggende krav til smittevern, og dermed kan tilbys. Jentene på salongen har den siste uka brukt tiden til å gjøre klar salongen for åpning. De har satt opp pleksiglass foran kassa og mellom hårvaskene. De tar ikke kontanter, det skal være minst én meter mellom alle i salongen, noen som gjelder både kunder og ansatte. De desinfiserer og vasker utstyr og møbler mellom hver kunde, og har derfor vært nødt til å legge til et kvarter på hver behandling, og kundene betaler en liten smittevernavgift.
Smittefare vs. økonomi
Go´vakkerstua har som mange andretapte inntekter etter at de ble stengt grunnet koronapandemien. Staten haroppført kompensasjonsordninger, og Wenche Uthus Stokke bekrefter at de kommertil å få noe dekket. I tillegg har Ragde eiendom, som de leier hos, frigitthusleia for mars og april.
– Vi er så takknemlige. Dette ertil stor hjelp, forteller hun.
Hun er veldig klar på at det ikkeer økonomi som er hovedgrunnen til at de ønsket å gjenåpne salongen.
– Vi har savnet kundene våre, ogjeg vet at alle de ansatte har gledet seg til å starte opp igjen. Vi er ikkeredde for smitte, for vi har utført mange tiltak slik at vi holder oss innenforsmittevernsreglene. Nå er det viktig at kundene våre overholder de også, så viikke må stenge igjen, sier frisør Wenche Stokke Uthus.
Smitteverntiltak
Dette er smitteverntiltakene som må holdes for at salongen kan holde åpent:
- Det er påbudt med nyvasket hår før behandling. Kunder kan vaske det hjemme, eller de betaler for å gjøre det på salongen.
- Folk som føler seg syke, snufser eller hoster skal ikke komme til salongen.
- Frisørene spør om eventuell sykdom eller fare for smitte før de kommer inn.
- Salongen skal oppbevare alle kundedetaljer, type behandling, hvem som var frisør i 14 dager, som tiltak på å spore smitte hvis nødvendig.
- Kunder må vente i gangen utenfor lokalet. Døren er låst og åpnes for kunder.
- Det skal være minst én meter mellom ansatte og kunder.
På Go´vakkerstua benytter de annenhver stol, og får derfor tatt færre kunder om gangen. - Salonger må desinfisere alt av utstyr mellom hver kunde.
- Håndklær, kapper og andre tekstiler byttes mellom hver kunde og vaskes på høy temperatur.
- Kundene må sørge for å ha rene hender når de kommer til salongen.
- De serverer ikke mat og drikke
- Det er ikke forbudt å bruke mobiltelefon, men de ønsker at kunder bruker den minimalt.
- Salonger skal ikke ha ukeblader og aviser tilgjengelig. Kunder må ta med sitt eget lesestoff.
- Go´vakkerstua tilbyr fortsatt alle typer behandlinger, men bruker munnbind og hansker ved nærkontakt. Kunder får også tilbud om dette.
Kilder:
Helse- ogomsorgsdepartementet:Forskriftom smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet
Folkehelseinstituttet: Veiledning om smittevernfaglig forsvarlig drift ivirksomheter med én-til én-kontakt.