Generelt lav kriminalitet i Neadalen, men på ett område har det vært massiv økning

Politikontakt Rolf Ove Viken forteller om et stabilt kriminalitetsbilde i Selbu og Tydal, men ser samtidig en urovekkende trend. – Det er store mørketall, sier Viken. 

Politikontakt Rolf Ove Viken. Foto: Øyvind Skogmo Hansen
Publisert

Mye av politikontaktens arbeid i Neadalen handler om forebygging, særlig rettet mot ungdom. 

– Vi er til stede på ungdomsskolen og videregående for å bidra i miljøet, sette retning og drive forebyggende arbeid. Nettbruk og nettvett er viktige tema, og vi prøver å få foreldrene mer bevisste på sin rolle, forteller Viken.

Han mener at foreldrene har et stort ansvar når det gjelder unges grenser – både på nett og ellers.

– Det er foreldrene som er normsettere. Når får barna tilgang til sosiale medier? Når skal de være hjemme? Hva tillater man av alkoholbruk? Dette er temaer vi forsøker å dra i gang diskusjoner om, særlig på foreldremøter. Ungdom trenger tydelige rammer, sier han.

Trafikk og uregelmessigheter på veiene

Ellers er trafikk et område det stadig jobbes med. 

– De fleste kjører fint, men vi har alltid noen som må jobbes litt ekstra med. Det finnes for eksempel tilfeller av personer som kjører i ruspåvirka tilstand og uten gyldig førerkort, sier Viken. 

Han har observert at enkelte legger ut innlegg på Facebook når bilen hans observeres i dalføret. 

– Det er jo for så vidt ok med publisitet, men når det varsles om politikontroller er det noen som virkelig burde stoppes, som bare venter med å kjøre til vi er borte. Det er en utfordring, sier Viken.

Svindel for hundretusener

Men det som kanskje bekymrer politikontakten mest, er den økende mengden nettsvindel. Siden Viken startet i jobben som politikontakt for to og et halvt år siden, har han nemlig vært vitne til en massiv økning i antall svindelsaker som blir anmeldt. 

– Jeg gjorde en liten gjennomgang og fant ut at det i fjor ble anmeldt svindel for over 400 000 kroner bare i Selbu og Tydal. Det er store summer, og vi vet at mørketallene er enda større, sier Viken.

Han forklarer at mange kvier seg for å anmelde, fordi det å bli utsatt for svindel ofte er forbundet med skam. 

– Vi vet at mange synes det er flaut. De føler seg dumme fordi de ble lurt, men det er viktig å huske at svindlerne er eksperter på manipulasjon. Det kan skje med hvem som helst, sier Viken.

Folk i alle aldre utsettes

Svindelen kommer i mange ulike former. 

– Det kan være alt fra falske nettbutikker og kjærlighetssvindel, til folk som utgir seg for å være fra banken eller Skatteetaten. Det er folk i alle aldre som utsettes for dette, men særlig eldre har gjerne stor tillit til slike henvendelser og trykker på lenker de ikke burde. 

Politiet oppfordrer folk til å være skeptiske og aldri gi fra seg sensitiv informasjon.

– Det er nesten ikke grenser for hvor kreative svindlerne er. Vi må hele tiden være på vakt, sier Viken, som håper at politiet i fremtiden får bedre digitale løsninger for anmeldelse av svindel.

– Svindel er en type kriminalitet som ikke ser ut til å avta. Det er dessverre blitt en del av hverdagen vår, men jo mer vi vet om dem, jo vanskeligere blir det for svindlerne å lykkes, avslutter Viken.

Politiets råd mot svindel – Stopp, tenk, sjekk:

  • Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør.
  • Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen.Ta kontakt via virksomhetens offisielle kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre,e-postadresser og SMS. 
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
  • Vær varsom for de som bruker kjærlighet, investeringer og penger for å komme i kontakt med deg. Er noe for godt til å være sant, så kan det dessverre ende i svindel og bedrag.
Powered by Labrador CMS