Smal vei, møtende kjøretøy og elever på vei til skolen er en skummel kombinasjon, mener FAU ved Selbustrand skole. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Frykter liv skal gå tapt før elevene får trygg transport til skolen 

To trafikkfarlige svinger på Selbustrand gjør at foreldre ikke tør å la barna gå eller sykle til skolen. Nå ønsker et samlet FAU gratis skoleskyss for alle elever. 

Publisert

– Kampen om sikringsskyss har pågått i mange år, sier Monika Stamnes. 

Hun sitter i FAU på Selbustrand skole, og sammen med leder Ole Kristian Fuglem og Jan Ove Fuglem, møter hun Selbyggen utenfor skoleområdet en onsdags morgen i juni. 

Barna deres befinner seg nå trygt inne på skolen. Veien for å komme seg dit oppleves derimot som alt annet enn trygg, forteller de. 

Ønsker sikringsskyss for alle elever 

– Vi ønsker ikke at barna skal få skyss fordi det er langt å gå, men fordi det er en usikker og trafikkfarlig vei, sier Ole Kristian Fuglem. 

Det er særlig Stamnes-svingen og Løvås-svingen som er problematisk. Svingene er skarpe, og veien er smal. På den ene siden av veien er det et autovern, mens på den andre siden er det bergvegg. Når kjøretøy møtes og det kommer barn gående eller syklende, er det ingen plass å unnslippe hvis det skulle oppstå en farlig situasjon. 

– Det er utrolig at det har gått bra hittil, men vi frykter at det skal skje en ulykke før det blir gjort noe, sier Ole Kristian. 

Stamnessvingen er uoversiktlig og skarp. Foto: Øyvind Skogmo Hansen

Kun i vinterhalvåret

Aller helst ønsker FAU gang- og sykkelvei, men de forstår at det ligger langt fremme. Inntil det skjer ønsker FAU å få på plass det som kalles sikringsskyss for alle elever ved skolen. Dette er kommunalt organisert skyss som sørger for at elever som bor i områder med farlige veier eller andre risikoer får trygg og gratis transport til skolen. 

– Alle elever fra 1. - 4. trinn på Selbustrand skole faller inn under kommunens sikringsskyssbestemmelser, og har fri skyss hele året uansett avstand. Elevene på 5.-7.trinn har vinterskyss uansett avstand. Etter hvert som elevene blir eldre, er det forventet at de skal klare å ferdes langs strekningen i sommerhalvåret, sier oppvekstsjef i Selbu kommune, Geir Håvard Mebust. 

Men FAU mener veien er utrygg hele året, og at ordningen må utvides slik at den gjelder både vår, sommer og høst, og for alle elever. Slik situasjonen er nå velger enkelte foreldre å kjøpe skoleskyss for sine barn.  

– Men dette er en økonomisk belastning, det blir fort dyrt å betale hver dag for at eleven skal komme seg trygt til skolen, sier Ole Kristian Fuglem. 

Monika Stamnes, Ole Kristian Fuglem (leder) og Jan Ove Fuglem i FAU ved Selbustrand skole, mener det er utrygt for elevene å gå eller sykle til skolen.

Fikk medhold etter klage til Statsforvalteren

I november i fjor sendte FAU en søknad til Selbu kommune der de ba om sikringsskyss for alle elever ved Selbustrand skole. Søknaden ble avslått. 

– Tidligere har foreldrene søkt for hvert enkelt barn. Dette var første gang FAU søkte på vegne av alle, sier Jan Ove Fuglem. 

Tidspunktet for søknaden var ikke tilfeldig. I forkant av søknaden hadde en forelder ved skolen fått avslag fra kommunen på en søknad om sikringsskyss for sitt barn. Selbu kommune begrunnet avslaget med, blant annet, at veien er trafikkfarlig i vinterhalvåret

Barnets foresatte klaget imidlertid på avslaget – og saken gikk videre til Statsforvalteren. Sistnevnte instans opphevet avslaget og ga eleven sikringsskyss for hele skoleåret 23/24. 

Statsforvalteren vurderte altså situasjonen annerledes enn Selbu kommune. I brevet fra Statsforvalteren vises det til et avsnitt i opplæringslovens paragraf 7-1, første ledd, som regulerer retten til skyss i grunnskolen. Der står det blant annet at: 

«Elever som har særlig farlig eller vanskelig skoleveg har rett til gratis skyss uten hensyn til veglengden». 

– Bør gjelde for alle 

Statsforvalteren mener skoleveien er særlig farlig også utover vintermånedene, og skriver følgende i sin konklusjon: «Statsforvalteren har, etter en helhetlig vurdering av forholdene ved veien, sett opp mot elevens alder, konkludert med at skoleveien til (...) må anses som svært farlig for (...). 

I vurderingen la Statsforvalteren særlig vekt på en venstresving i 80-sonen på vei til skolen, samt Stamnessvingen. Konklusjonen ble at Statsforvalteren overprøvde kommunens avslag om sikringsskyss for nevnte elev.  

– Det var ingen særskilt grunn for at akkurat den eleven fikk sikringsskyss. Vi mener derfor at dette bør gjelde for alle elever, sier Ole Kristian Fuglem. 

Kan ikke søke som gruppe

FAU mener det er uforståelig at kommunen gir avslag all den tid Statsforvalteren legger til grunn at skoleveien er «særlig farlig» ikke bare i vinterhalvåret, men også resten av året. 

– I avslaget på søknaden som FAU sendte, skriver kommunen at det ikke kan søkes som en gruppe. I stedet må hver og en søke – og trolig få avslag – før man klager på vedtaket og muligens får medhold fra Statsforvalteren. Det virker nesten som at det er denne papirmølla kommunen vil ha, sier Jan Ove Fuglem. 

– Naivt å tro

FAU reagerer på at kommunen anser strekningen som trafikkfarlig kun vinterstid. 

– Svingene er farlige uansett årstid. Veibredden er ikke dimensjonert for dagens kjøretøy, og det kjører både mye tungtransport og traktorer her. Ikke minst har det vært flere tilfeller av råkjøring, sier Jan Ove, før Ole Kristian skyter inn: 

– Jeg er bonde selv og har flere ganger måttet skrape borti rekkverket når jeg har møtt andre kjøretøy, fordi det er så liten plass på veien. Det er også naivt å tro at vinteren slutter 31. mars og ikke kommer før 15. november. Blankis, slaps og snø er et velkjent fenomen som kan forekomme både i mai og oktober, sier han. 

– Vil alltid være risiko 

Geir Håvard Mebust ønsker ikke å uttale seg om den konkrete saken der Statsforvalteren opphevet kommunens vedtak. 

– Den saken var en individuell vurdering som er taushetsbelagt, sier Mebust, men legger til: 

– Det at Statsforvalteren definerer strekningen som særlig farlig for en elev, betyr nødvendigvis ikke at Statsforvalteren vil definere den slik for alle.

Når det gjelder trafikksikkerheten i området sier Mebust at det alltid vil være en risiko når man ferdes i trafikken. 

Mener strekningen ikke kan sammenlignes med Fv. 705

Mebust påpeker at trafikkbildet er annerledes på Strandvegen enn på f.v 705. 

– Når man vurderer trafikksikkerheten på en strekning ser man blant annet på «ÅDT» (årsdøgntrafikk, altså gjenomsnittlig antall kjøretøy som passerer hver dag). 

I 2023 var ÅDT-tallet for strekningen Brennmyra-Skarodden ca. 3 500 kjøretøy per dag, mens tallet for Strandveien var ca. 950. 

– Vi har fått tilbakemeldinger fra bussjåførene om at det nesten ikke er trafikk der på tidspunktene når elevene bringes eller hentes på skolen, sier Mebust, og fortsetter: 

– Det er forståelig at foresatte er bekymret for trafikksikkerheten for sine barn, men det er også viktig at barna, etter hvert som de blir eldre, skaffer seg erfaringer ved å ferdes som myke trafikanter langs trafikkerte veier. I dette ligger det et ansvar hos foresatte å foreta risikoanalyse av strekningene og øve på å ferdes langs strekningene sammen med barna. Hvilken side av veien er det lurt å gå på, når bør de svinge ut av veien, hvordan forholde seg til uoversiktlige svinger og så videre. Dette er nyttige erfaringer som fram i tid kan gjøre dem til bedre og mer hensynsfulle trafikanter når de selv skal kjøre i trafikken, sier Mebust.

Han poengterer videre at kommunen forholder seg til sikringsskyssbestemmelsene som ble vedtatt av kommunestyret i 2021. 

– Generelt sett når Selbu kommune jobber med trafikksikkerhet, innebærer dette å vurdere tiltak som vil være gode for alle myke trafikanter, også utenfor skoletid. Mange veistrekninger vil være likeså farlige eller farligere utenom skoletid. Kommunens sikringsskyssbestemmelser, som ble vedtatt av kommunestyret i 2021, viser til hvilke strekninger som er vurdert som særlig farlig eller vanskelig. Dette forholder kommunen seg til når vedtak skal fattes.

– Fikk elevene ved Bell, som har skyss mellom Skarodden og Brennmyra, innvilget dette én og én, eller fikk de etter en felles søknad for alle disse elevene? 

 – 1.-7.trinn ved Bell får gratis skyss, jfr. politisk vedtatt sikringsskyss. Det samme gjelder for dem det gjelder på Selbustrand (1-4 trinn, journ.anm). 

– Har kommunen selv vært på befaring ved de aktuelle svingene? Hvis ja, hvorfor ble ikke FAU invitert? 

– Det har ikke vært en egen befaring etter brevet fra FAU. Kommunen er godt kjent med disse svingene og det har vært befaring der tidligere. Det var det også i forbindelse med da det ble vedtak om vinterskyss, sier Mebust. 

Forslag om å utsette vedtak ble nedstemt

FAUs søknad om sikringsskyss for alle elever ble gjort politisk av hovedutvalg for samfunnsutvikling. I vedtaket står følgende: 

«Hovedutvalg for samfunnsutvikling, som er Trafikksikkerhetsutvalget», avslår FAU på Selbustrand skole sin søknad om sikringsskyss for alle elever på Selbustrand skole. Dette begrunnes ut fra dagens retningslinjer for skoleskyss i Selbu. Søknader om sikringsskyss skal gjelde den konkrete eleven og ikke en gruppe elever». 

Det hører med til historien at Anna Rapp (SV) foreslo å utsette vedtaket inntil administrasjonen fikk gjennomført et møte med Statsforvalteren. Formålet med møtet skulle være å få en forklaring på hva Statsforvalteren legger i «en særlig farlig skoleveg» når det gjelder Strandvegen. Anna Rapp pekte på at Statsforvalterens forklaring kunne føre til en revidering av retningslinjene for skoleskyss i Selbu. Forslaget om å utsette vedtaket ble nedstemt med 7 mot 1 stemme. 

– Selbu kommune vil derfor måtte følge vanlig saksbehandling når det gjelder søknader om sikringsskyss, så lenge det ikke foreligger noe politisk vedtak om sikringsskyss for alle elever i sommerhalvåret, sier Mebust.

Vil senke fartsgrense

Selv om kommunen ikke vil innvilge gratis skoleskyss for alle elever, har de nå sendt en søknad til fylkeskommunen om å senke fartsgrensa på deler av Strandvegen (se kartillustrasjon). 

I det hvite området er det i dag 80-sone. Nå har Selbu kommune søkt om å få senke fartsgrensen til 60 km/t.

«Vegstrekningen blir benyttet av elever som går og sykler til og fra skolen. Vegen har en sving, og er uoversiktlig med skog på begge sider. Dette kan skape trafikkfarlige situasjoner dersom biler kommer i for høy hastighet. Denne strekningen har i dag fartsgrense på 80 km/t. Ved å redusere farten til 60 km/t vil det oppleves som en mer trafikksikker skoleveg. Selbu har gitt elever avslag til sikringsskyss på grunn av for kort avstand til skolen fra hjemmet. Vi ser likevel at denne strekningen gjerne kan forbedres med dette tiltaket, slik at elevene får en mer trafikksikker skoleveg».

– Kommer ikke til å gi oss

FAU er positive til å senke fartsgrensa på den aktuelle strekningen, men er tydelige på at det ikke er godt nok. 

– Tiltaket vil ikke hjelpe på problematikken rundt Stamnes-svingen og Løvås-svingen, sier Monika Stamnes. 

FAU er forberedt på å kjempe videre. 

– Vi kommer ikke til å gi oss på dette. Vi synes det er en viktig sak at alle får en trygg skolevei, sier Jan Ove Fuglem. 

FAU har nå klaget på avslaget om sikringsskyss for alle elever. 

Powered by Labrador CMS