Nyheter
Tar rapporten til etterretning
-Kontrollutvalget bestilte en forvaltningsrevisjon, og Revisjon Midt-Norge har gjennomført den. Nå foreligger endelig rapport. Jeg tar den til etterretning, sier kommunedirektør Heidi Horndalen.
-Revisjonen pågikk fra mai i 2021 til februar i år. Alle som ble forespurt stilte opp til intervjuer og svarte på de spørsmålene som ble stilt. Revisorene fikk fri tilgang til det de ønsket av dokumenter. Administrasjonen skaffet tilveie det de spurte om, sier Horndalen.
I forhold til rapportens innhold blir kommunedirektørens viktigste oppgave å sørge for at planlagte politikeropplæring blir sluttført, mener Horndalen.
–Vi startet opp med del 1 i 2020, men på grunn av pandemien måtte del 2 utsettes. Denne delen går på rolleforståelse og vil i regi av Kommunenes sentralforbund bli gjennomført innen 1.juni i år, opplyser kommunedirektøren i Tydal.
Fakta Forvaltningsrevisjon Kompetanse og kapasitet
*Revisjon Midt -Norge SA har gjennomført denne revisjonen på oppdrag fra Tydal kommunes kontrollutvalg.
*Kontrollutvalget skal påse at forvaltningsrevisjon gjennomføres, jf. lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) §23-2 punkt c. Forvaltningsrevisjon innebærer å gjøre systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og forutsetninger.
*I forvaltningsrevisjonen «Kompetanse og kapasitet» har revisor undersøkt om Tydal kommune har tilfredsstillende kompetanse og kapasitet i ledergruppen til å drifte administrasjonen og personalarbeidet forsvarlig. Videre om kommunen har etablert system, retningslinjer og rutiner som sikrer en forsvarlig saksforberedelse av politiske saker og iverksettelse av disse.
*Gjennom dokumenttilgang og intervjuer med politisk og administrativ ledelse har revisor funnet at:
*Det er tilfredsstillende kompetanse i ledergruppen.
*Det varierer hvor mange tjenesteledere/ansatte sektorlederne har å samarbeide med.
*Felles for alle sektorlederne er at de ønsker seg mer tid til utviklingsoppgaver.
*Det er ikke jobbet godt nok med rolleforståelse, gjensidig tillit, åpenhet for gjensidig konstruktiv kritikk og åpen samtale om relasjonens kvalitet mellom politisk og administrativ ledelse.
*I januar 2022 forteller både administrativ ledelse og ordfører at samarbeidet stadig bedrer seg, noe som er positivt.
*Kommunen har system, retningslinjer og rutiner som sikrer en forsvarlig forberedelse av politiske saker og iverksettelse av disse.
Kilde: Forvaltningsrevisjon Kompetanse og kapasitet