Forbud mot el-sykkel til Storerikvollen skaper reaksjoner
Flere reagerer på at det er forbudt å bruke el-sykkel på traktorvegen inn til Storerikvollen. Tydalsordføreren svarer at han vil ta saken opp og å se om det er mulig å endre forskriften, men Miljødirektoratet påpeker at dette vil være en tidkrevende prosess.
Ved traktorvegen inn til Storerikvollen står det et skilt som opplyser om at det er forbudt å bruke el-sykkel. Flere el-syklister Selbyggen har snakket med reagerer på forbudet, men avisa har ikke lyktes med å få noen til å stille til intervju.
Bakgrunnen for forbudet er at traktorvegen går gjennom Sylan landskapsvernområde, der motorferdsel som hovedregel er forbudt. El-sykkel er definert som motorferdsel etter motorferdselloven.
Kritisk til forbudet
– Jeg ser ingen problemer med å tillate el-sykler på vegen, sier tydalsordfører Jens Arne Kvello (Sp).
– Vi skal diskutere dette politisk, og så får vi ta det opp med vernestyret for å høre om det er mulig å gjøre noe med det.
Ordføreren legger til at det også finnes elektriske ATVer og at det derfor kan bli aktuelt å se nærmere på hvor man skal sette begrensningene.
Dette sier loven
El-sykkel er et fremkomstmiddel drevet fram av en hjelpemotor og er derfor et motorkjøretøy etter motorferdselsloven.
Etter vegtrafikkloven regnes el-sykkel som sykkel (så lenge effekten fra den elektriske hjelpemotoren opphører når sykkelen oppnår en hastighet på 25 kilometer i timen). Men særregler i motorferdselloven og i verneforskrifter kommer i tillegg. Dermed er bruk av el-sykkel i verneområdet forbudt – selv om den er definert som sykkel i trafikkreglene.
Heller ikke el-sykkel med avslått motor er tillatt. Motorferdselbegrepet i motorferdselloven beskriver de faktiske egenskapene ved kjøretøyet og krever ikke at motoren benyttes. Bruk av el-sykkel med avslått motor vil derfor defineres som motorferdsel.
I 2017 ble det imidlertid gjort et unntak fra motorferdselforbudet for el-sykler i utmark. Men i verneområder hvor motorferdsel er forbudt er el-sykler fortsatt forbudt.
Må forholde seg til forskriften
Selbyggen har kontaktet nasjonalparkforvalter Lars Slettom i Nasjonalparkstyret for Skarvan og Roltdalen og Sylan.
– Forskriften vår sier at det ikke er lov med el-sykkel i verneområdet, og vi må forholde oss til det, sier Slettom.
Han viser videre til Miljødirektoratet, som gir føringer for hvordan verneforskriftene skal praktiseres.
El-sykkel er ikke blitt vurdert
– Verneområder opprettes etter omfattende prosesser med bred høring, sier seniorrådgiver Hege Husby Talsnes i verneseksjonen hos Miljødirektoratet.
Hun fortsetter:
– Bestemmelsene i en verneforskrift fastsettes av hensyn til formålet med aktuelle verneområdet, og det er forbud mot motorisert ferdsel – herunder bruk av el-sykkel – i alle verneområder. I verneforskriften for Sylan landskapsvernområde er det gjort flere unntak fra forbudet på bakgrunn av blant annet innspill i høringsprosessen. Så vidt vi kan se var ikke bruk av el-sykkel et tema i denne prosessen og denne formen for motorisert ferdsel, som har blitt populært de senere årene, ble ikke særskilt vurdert.
– Hvilken konkret skade eller ulempe mener Miljødirektoratet at el-sykling på en eksisterende traktorveg kan føre til?
– Ved opprettelsen av verneområdet ble konsekvensene av motorferdsel generelt og behovet for et motorferdselsforbud vurdert, og framgår av forarbeidene til forskriften. Bruk av el-sykkel på den aktuelle traktorveien er ikke konkret berørt i forarbeidene, og vi har ikke grunnlag for å uttale oss om konsekvensene av denne utover å vise til vurderingene over, sier Talsnes.
Omstendelig prosess
Hun forteller videre at dersom det skal være tillatt å bruke el-sykkel på den aktuelle traktorvegen vil dette kreve endring av forskriften etter samme prosess som opprettelsen av den.
– Hvem kan ta initiativ til å endre av forskriften?
– Endringer av verneforskrifter som gjør aktivitet som i dag er forbudt, tillatt, må gjøres ved kongelig resolusjon og følger samme prosess som opprettelsen av forskriften. Det er normalt Statsforvalteren eller Miljødirektoratet som sender et slikt forslag på høring. Det står enhver fritt å melde inn ønske om forskriftsendring til den respektive vernemyndighet for et verneområde.