«– For meg som lærer handler ikke leksefri skole-diskusjonen nødvendigvis hjemme sammen med balanse av fritiden til ungdom»

Dette er et leserinnlegg. Meninger i teksten tilhører skribenten.

Foto: Oda Cecilie Folde
Publisert

Selbyggens lederartikkel fra 27.04.25. tar opp et viktig tema! De peker på ungdommenes fritid, med idrett, mobilbruk og skole. 

Det betyr mye for meg som lærere at lokalavisa bidrar som opplæringsarena for ungdom, ikke minst slik at de unge sin stemme kommer tydelig frem og det vil jeg takke Selbyggen for! 

Det er mange krav som møter dagens ungdommer. Det er for så vidt ikke noe nytt, men med «verden i hånden» i form av en mobil, har det blitt uendelig mange flere og andre typer krav – og de er der hele tiden. 

Idretten krever sitt med treninger og kamper, særlig i ei lita bygd hvor hvert lag og aktivitet kjemper om de samme ungdommene. Og selvfølgelig vil vi bli gode! Derfor må det satses – og da må det prioriteres.

Det sosiale samspillet mellom ungdommer i dag, foregår stort sett via mobil. Og ikke nok med det, du vet hvor alle de andre oppholder seg, hvem de er sammen med og dermed også hva du ikke er invitert til. 

I den forbindelse kommer lederartikkelen med følgende setning: «Når de sier at fire treninger i uka pluss kamper gjør det vanskelig å rekke leksene, er det et rop om balanse. Og når de sier at de gjerne vil ha mer tid til både venner, sport og hvile – da må vi lytte. … Kanskje er ikke en leksefri skole en enkel løsning, men diskusjonen ungdommene reiser er verdifull.» 

For meg som lærer handler ikke leksefri skole-diskusjonen nødvendigvis hjemme sammen med balanse av fritiden til ungdom.

Hva om … vi som samfunn hadde satt fokuset på at kunnskap og utdanning gjennom skolen kom først? Derfor setter vi oss sammen med barna og undrer oss over samfunnsfagleksa, setter på nyhetene og diskuterer det som skjer i verden eller leser en bok sammen. 

Hva om … vi som idrettssamfunn hadde tenkt at 4 treninger + kamp i uka for ungdom er ekstremt? At vi kan begrense presset på ungdommene ved å kutte ned på antall treninger, samarbeide tettere med lag og foreninger for å sikre at ungdommene kan få drive med flere aktiviteter samtidig og likevel ha tid til å puste? 

Hva om … vi aktivt hjelper ungdommene med å være sosiale, samles til middag og snakke uten mobilen til stede, inviterer en gjeng hjem på pizza eller åpne for å mekke i garasjen?

Vi må gjerne ta diskusjonen om leksefri skole også – men ikke fordi at idrettsprestasjon og skjermbruk skal få større plass.

Powered by Labrador CMS