Kultur

Under ei intens øvingshelg fikk vi prate med disse tre involverte. De forteller om en lærerik og gøy prosess. F.v: Lise Marie Sesseng, Karine Berg og Embla Berge.

Elevene byr på seg selv i dalførets første skolerevy

Publisert Sist oppdatert

Fra og med i høst fikk Selbu videregående det nye fagtilbudet musikk og teaterensemble. Formålet med dette valgfaget er at elevene skal jobbe mot et bestemt prosjekt. Nå er de i full gang med innspurten til sin helt egen skolerevy, som har fått navnet «Lykkelandet?».

Elevgruppa, i samarbeid med instruktørene John Oddstein Aune og Knut Erik Jensen, har jobbet jevnt og trutt i høst med å skrive materiale. De kickstartet det nye året med en hektisk og produktiv øvingshelg på Bell Skole, og Selbyggen var så heldig å få audiens hos Karine Berg som går VG2 helsefagarbeider, og Lise Marie Sesseng og Embla Berge som går VG3 påbygg.

Opp til elevene

Hva det hele skulle bli da de startet opp i høst, var det ingen som visste. 

– Vi snakket både om teaterforestilling og musikal. Det var egentlig ganske mye opp til oss å bestemme hva vi ville lage. I gruppa er det veldig mange som er gode til å synge, og vi har et bredt spekter med folk – vi er en kreativ gjeng, forteller Karine. 

– Vi fant ut at det mest inkluderende var å lage revy. Da får alle bidra like mye, i stedet for at det blir hovedfokus på kun noen aktører, legger Embla til.

Forener krefter

De har så langt brukt mye tid på skrivearbeid, og utvelgelse av musikk, og det har vært både utfordrende og gøy forteller de tre. 

– Det er jo noe med å finne den «røde tråden», det er det vi jobber med nå. De fleste av tekstene er ferdigskrevet, men det kommer nye ideer hver dag, ler Karine. 

Inspirasjon i arbeidet har de fått fra andre revyer de har sett, både helt lokale, men også Lånkerevyen. 

– Vi fokuserer på tema som er aktuelle for bygda, og aktuelle for oss som ungdommer. Vi ønsker å vise frem både fordeler og ulemper, sier Lise Marie. 

Det er første gangen en slik type skolerevy settes opp i Selbu, og i formen vil den nok ligne revyer vi er vant til fra diverse ungdomshus langs 705’en. 

– Det som er litt unikt er at her er vi ungdommer fra de forskjellige grendene i Selbu, og fra Tydal, som lager en revy sammen. Vi har til og med en utvekslingselev fra Japan som skal være med, sier Embla entusiastisk.

Elevene ved fagtilbudet musikk og teaterensemble gleder seg til å vise frem skolerevyen de har jobbet med siden i høst. Foto: Oda Cecilie Folde

Ungdommenes produkt – med god veiledning

Det er heller ingen lettvektere i kulturell sammenheng som har ansvaret for faget. Knut Erik Jensen og John Oddstein Aune har jobbet tett med elevene, men har samtidig gitt dem mye frihet. Det skal tross alt være ungdommenes produkt. 

– Det er veldig inspirerende å jobbe med ungdommer i den alderen. I helga har vi hatt en vanvittig positiv tone, og det er både god kjemi og stemning. Det er noe magisk med ei slik øvingshelg, man jobber lenge og har god tid. Mye faller på plass, forteller Aune. 

– I starten var de nok litt usikre på hva de skulle gjøre, for i skolesammenheng er de nok mest vant til å bli fortalt hva de skal ta seg til. Men det virker som de nå virkelig begynner å skjønne at de kan ta mer ansvar selv, og få et eierskapsforhold til materialet de jobber med, sier Jensen. 

De er begge glade for at de landet på revyformatet, da det kan tilpasses mye til gruppa.

– Vi har jo en fenomenal samling med vokalister, og det vil komme godt frem i revyen, sier Aune.

Knut Erik Jensen og John Oddstein Aune gir elevene mye frihet, men rettleder dem underveis med stø hånd. Foto: Oda Cecilie Folde

Innsats er avgjørende

Ifølge elevene så er de to fagansvarlige svært snille. 

– De har gitt oss mye input på at vi må by på oss selv, og at vi må tørre litt. Vi får ikke karakterer ut fra hvor flinke vi er til å danse og synge, men innsatsen vi legger i det. Det er mye av grunnen til at jeg syns dette faget var så attraktivt, sier Embla. 

– Vi lærer mye om å samarbeide på tvers av trinn og utgangspunkt, og har fått et godt samhold, supplerer Lise Marie. 

De tre har også gjort en fin oppdagelse under sitt arbeid med tekster. 

– Vi er vant til å skrive lange norsk-tekster, men å skrive revy-nummer er en mer kreativ og morsom måte å skrive på. Det skulle vi ha hatt mye mer av inn i annen skolehverdag også, forteller Embla.

De anbefaler elever ved VGS å prøve faget neste år – for det er planlagt at tilbudet skal fortsette. 

Nå har elevene bare tiden og veien frem til resultatet skal presenteres den andre helga i februar.

– Det blir både morsomt og gåsehudfaktor, og vi håper at det blir en givende revy å få med seg. Alle elevene som er involvert får vist frem det de er gode på, enten det er teater, sang eller musikk, avslutter Karine, Lise Marie og Embla.

Powered by Labrador CMS