Nyheter
Dette er 9.-klassingene opptatt av
Snøskuterkjøring, leksefri skole og abortlov i Texas. Dette er noen av temaene som opptar 9.-klassingene når de skriver hver sin argumenterende tekst.
Elevene i 9. trinn ved Selbu ungdomsskole er godt i gang med et prosjekt som handler om argumenterende tekster. Oppgaven de har fått er å skrive sin egen argumenterende tekst om et selvvalgt tema som engasjerer dem.
De jobber også gruppevis, der de presenterer temaet sitt, mens de andre elevene gir tilbakemelding på hvilke for- og mot-argumenter som finnes.
Det er et stort spenn av temaer som de unge meningsskribentene tar for seg. Blant annet skriver de om snøskuterkjøring, fotballbaner, norsk landbruk, ulvejakt, praktiske kurs for unge voksne og hvorfor man bør se Marvel-filmer.
Vil ha slutt på hjemmelekser
Leksefri skole er en gjenganger. Jørgen Aune er en av elevene som skriver om at lekser bør gjøres på skolen og ikke hjemme. På denne måten mener han skolehverdagen blir mer motiverende for elever.
– For mange kan det være tungt å fortsette med skolearbeid etter at skoledagen er over, spesielt for elever som ikke får så mye hjelp hjemme, sier Aune.
Han tror at lekser kan bidra til å øke forskjellene på elever.
– Det er forskjell på hvor mye den enkelte forelder kan hjelpe til med, sier Aune.
– Men det finnes vel positive sider ved hjemmelekser også?
– Jo, man får jo pugge, men per i dag er det flere som ønsker å gjøre lekser på skolen.
– Men på grunn av hjemmelekser får vel foreldrene bedre oversikt over hvordan det går med skolearbeidet?
– Det er sant, men det er jo kontaktmøter, så foreldrene har bra oversikt likevel.
– Artig og spennende
Milla Hammerhaug skriver om at det må bli enklere å få hjelp innen ulike helsetjenester.
– Vi får rett som det er høre at vi skal be om hjelp dersom vi trenger det, men det er ofte lange ventelister hos for eksempel psykolog, sier Hammerhaug.
Hun etterlyser mer fokus på denne problematikken.
Både Hammerhaug og Aune synes det er artig og spennende å drive med et prosjekt som dette.
– Det er en fin måte å lære på, for man må tenke selv, sier Aune.
Streng abortlov i Texas
Amalie Wik Hjeldnes retter blikket langt utover Selbus grenser og til den strenge abortlovgivningen i Texas.
– I Texas kan man ikke ta abort etter den sjette uken i svangerskapet, mens i Norge er grensa satt til 12 uker, forteller Wik Hjeldnes.
Grunnen til at hun valgte akkurat dette temaet er fordi det er høyaktuelt i disse dager. Den strenge loven i Texas, som Wik Hjeldnes er kritisk til, trådte i kraft i begynnelsen av september.
– Viktig å argumentere godt
– Dette prosjektet inngår i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, forteller lærer Trude Motrøen Øhlén.
– Nå er det valghøst, og da er det naturlig å fokusere på demokratiske prosesser. I norskfaget har vi et særlig søkelys på ytringsfrihet. Uansett hvilken utdanning og yrkesveg man velger, vil man få bruk for å kunne argumentere godt, sier Motrøen Øhlén.
Prosjektet er lagt opp av fire femteårsstudenter på lærerstudiet ved NTNU. De har praksis ved Selbu ungdomsskole.
– Vi har vært praksisskole i mange år. Det betyr at lærerstudenter kommer hit og har praksis hos oss. Det ser vi på som veldig nyttig, sier Motrøen Øhlén.
Hun mener det er viktig for prosjektet at elevene har fått velge temaet de skal skrive om selv.
– Jeg tror nok de er blitt mer engasjert enn det de trodde på forhånd, avslutter hun.