Elevenes nye "landsby" ved Bell skole:

Denne guttegjengen fra sjuende har lagt ned mye arbeidskraft i etableringen av mini-boligfeltet ved skolen. Foto: Oda Cecilie Folde

– Det bor så mye der som vi nødvendigvis ikke får se i klasserommet

Ved barneskolen på Bell har det kommet noen spreke tilskudd til uteområdet. Fire fargerike lekehytter har blitt plassert på oversiden av vegen og sprer glede til alle som ferdes forbi – men meningen og prosessen bak er mer enn «bare det øyet ser».

Publisert

For to år siden gjennomførte elevrådet en undersøkelse ved alle trinn på skolen for å avdekke hvilke ønsker elevene hadde for uteområdet. Det var i den forbindelse at ideen om små lekehytter dukket opp. Også de ansatte ønsket seg en ekstra arena for å drive med rollelek, språkutvikling og inkludering.

Inspirasjon fra Lånke

Inspektør ved Bell skole, May Britt Leikvold Trapnes, fikk inspirasjon til akkurat disse hyttene, som er 3x2 meter og to meter høye, fra stedet hun selv opprinnelig kommer fra.

– Ved Lånke skole har de slike hytter, og det tenkte jeg vi måtte få til i Selbu også, forteller hun.

Deretter oppsto spørsmålet «Hvordan?».

– Da kom jeg på BAT-linja ved Selbu Vgs. og tok kontakt med lærer Steinar Eidem. Vi fikk veldig positiv respons derfra, og det viste seg at dette kunne være et fint oppstarts-prosjekt for nye elever ved linja.

Inspektør ved Bell barnskole, May Britt Leikvold Trapnes, berømmer alle elevene som har vært involvert i prosjektet. I tillegg ønsker hun å fremheve alle de positive menneskene skolen har møtt i forbindelse med etableringen av "boligfeltet". Foto: Oda Cecilie Folde

Søkte etter skogsarbeidere

Skal man lage et byggefelt, må det også utføres grunnarbeid. En del buskas og kratt måtte fjernes, i tillegg skulle det gruses opp og legges ned rør.

– Det var da vi fikk ideen om å innlemme dette prosjektet i norskundervisningen. Vi hang opp en stillingsutlysning på døra inn til 7. klasse der vi søkte etter skogsarbeidere. Så fikk alle de som var interesserte sende inn en søknad, forteller Trapnes.

Det ble plukket ut ti elever som fikk jobben.

 – Det bor så mye der

Det ble testet ut litt forskjellige modeller når det kom til organisering på arbeidsplassen.

– Først jobbet alle samtidig, men det ble litt for mange gnisninger. Så delte vi elevene inn i to arbeidslag med hver sin arbeidsleder, og benyttet anledningen til å prate om dette med å gi og ta, samarbeid og hvordan løse konflikter, forteller inspektøren.

– Hvordan er det å ta med undervisningen ut på denne måten?

– Vi ser veldig mange fordeler, for det blir lenge nok for flere å sitte på en stol i et klasserom. Her får de en praktisk tilnærming til fag; en «jobb» det er mulig å søke på. Et par av de guttene i sjuende som fikk jobben hadde også skikkelig peiling på drenering. Det bor så mye der som vi nødvendigvis ikke får se i klasserommet, alltid.

Foto: privat

Mye god hjelp

Da BAT-gjengen var ferdig med byggingen av lekehyttene og grunnmuren, ble hyttene fraktet bort til området. Så kom Jo Dybvad ved Terrax og heiste de på plass med kran.

– Vi har møtt så mange positive folk i forbindelse med dette prosjektet, og vi setter så stor pris på all den hjelpen vi har fått, sier inspektøren.

I tillegg til Dybvad, ønsker hun å rette en stor takk til Kristen Møllenhus, Haldor Kvello og Tom Georg Kvello for graving, BAT-klassen ved lærer Steinar Eidem, XL Bygg ved Kim Andre Eidem for sponsing av maling og koster, KL Grus for sponsing av gruslass, Even Voldseth for sponsing av gruslass, byggdrifter Johnny Bjørkli for hjelp til diverse utstyr og gode råd, Selbu kommune for godkjenning av prosjektet og positivitet, guttegruppa på 7. trinn for graving og drenering og 4. og 5. trinn for malearbeid.

Foto: privat

5. og 4. klasse fikk malejobben

Når hyttene skulle males, ble det nok en gang lagt ut en ny stillingsutlysning, denne gangen til 5. trinn.

– Det var andreklassingene som fikk bestemme farger og femteklassingene som tok første strøket. Deretter kom det forespørsel fra lærerne ved 4. trinn om deres elever kunne ta det andre, og slik ble det, forteller Trapnes.

Elevene som har vært involvert har fått «lønn» i form av sjokoladekake og iste som takk for innsatsen de har lagt ned.

Foto: privat
Foto: privat
Foto: privat

Sjarmerende by

Og det har blitt et riktig så sjarmerende sted. Området og hyttene er tatt godt i bruk, og titter man inn ser man allerede noen slitasjemerker. Både gress, steiner og plankebiter har fått komme innomhus og blitt en del av et fantasiunivers. Fortsatt er det noe som står igjen før landsbyen, som snart skal få sitt eget navn, blir helt ferdig.

– Dette er et langtidsprosjekt, og nå har 4. trinn begynt å lage en vennskaps-orm – store steiner man maler på som skal danne en lang lenke gjennom «byen». Vi har en butikk her som skal fylles med litt utstyr, og hver hytte skal få sitt eget navn på skilt som selvfølgelig skal lages på sløyden. Om noen som leser dette har utstyr de kan donere, for eksempel kassaapparat, benker, blomsterkasser og diverse som kan passe inn tar vi gjerne imot dette, sier Trapnes.

 

F.v: Markus Lundemo, Tormod Flakne Heimsvik, Aron Voldseth, Jesper Mjåland Stuesjø, Sander Tørum, Philip Tuset Nyborg, Sindre Kjøsnes, Aslak Nissestad Unsgård, Marius Flønes og Niklas Aunehaugen Mosleth. Foto: Oda Cecilie Folde

– Teamwork!

Det er en staut guttegjeng som møter Selbyggen i det nye "boligfeltet", og selv har de mye positivt å si om prosjektet de har vært med på.

– Vi har lagt mye grus, og gravd ned rør, sier de omtrent i kor.

– Hvordan var det å ha skole på denne måten?

– Bra og artig! Mye bedre enn å ha matte og fag. Det har vært morsomt med praktisk undervisning og det er noe vi kunne ha tenkt oss mer av.

– Hva har dere lært?

– Vi har lært hvordan man graver og ordner ting, og hvordan man jobber i lag. Teamwork!

Ungdomsskole står for tur

Det er lov å håpe på at guttene får tatt i bruk sine praktiske ferdigheter i skolesammenheng også etter sommeren, når ferden går videre til ungdomsskolen. Inspektør Trapnes innrømmer at det er litt trist å «ta farvel»

– Det er fortsatt en del å gjøre på området her da, sier hun og peker på gruslasset som ligger igjen. Kanskje vi må leie dere inn fra ungdomsskolen, ler hun.

Powered by Labrador CMS