Nyheter
Derfor vil de bli lærere
I et dystert, nasjonalt bilde av stor lærermangel og sviktene rekruttering til læreryrket, er den gode lokale nyheten at et økende antall ungdommer fra Neadalføret er å finne blant studentene ved lærerutdanningen i Trondheim og på Levanger. Selbyggen har snakket med 9 av dem, 2 fra Tydal og 7 fra Selbu.
(Alle foto privat)
Ingrid Kjeldstad (20) går 2.året ved lærerutdanninga i Trondheim. Tar fagene norsk, matte, KRLE og kroppsøving og vil undervise på 1.-7. trinn.
– Jeg har aldri vært i tvil om at jeg ville utdanne meg til lærer. Jeg var glad i å gå på skolen selv og trives sammen med unger. Etter ett og et halvt år som student, er jeg bare enda mer sikker på at jeg har valgt rett. I tillegg til seks ukers praksis pr. studieår, er jeg også vikar ved Selbu Ungdomsskole og Lånke Barneskole. Ja, jeg tenker Selbu på sikt, men tror det er greit med noen år utenfor bygda først.
Marit Oline Strøm Lien (27) går 5.og siste året ved lærerutdanninga i Trondheim. Tar fagene norsk, engelsk og spesialpedagogikk og skriver masteroppgave om dysleksi. Vil undervise på 5.til 10.trinn.
– Jeg tenkte egentlig at jeg aldri skulle bli lærer, så jeg hadde flere friår med jobbing og reising, samt to årsstudier. I løpet av ett jobbår underviste jeg litt ved voksenopplæringa ved Selbu VGS og fant ut at jeg trivdes med læreryrket likevel. Nå gleder jeg meg til å levere masteroppgaven og begynne arbeidslivet etter sommeren. Jeg vil helst bli i Trondheim. Selbu blir på en måte litt for nære og er ikke aktuelt for meg nå.
Linda Sandvik (23) går 4.året ved lærerutdanninga på Levanger. Tar fagene norsk, matte, engelsk og KRLE og vil undervise på 1.-7.trinn.
– Jeg valgte lærerutdanninga først og fremst fordi jeg er glad i barn. Som lærer får du en varierende arbeidsdag og spiller en viktig rolle i de unges liv. Jeg håper å utgjøre en positiv forskjell for dem. Jeg stortrives med praksisen, og jobber på Fosslia på barneskole på Stjørdal når jeg kan ta fri fra studiene. Jeg kjenner at jeg virkelig har valgt rett, og drømmen er fast stilling i Selbu. Men i starten kan det være litt greit å være på en skole utenfor heimbygda.
Sivert Kjøsnes (24) går 4.året ved lærerutdanninga i Trondheim. Tar fagene engelsk, matte og kroppsøving som han også vil skrive en masteroppgave på. Vil undervise på ungdomsskolen.
– For å være helt ærlig var ikke lærerutdanninga førstevalget mitt. Etter videregående begynte jeg på politihøgskolen i 2019, men det ble ikke som forventet. Da måtte jeg tenke grundig over hva jeg ville bli og endte opp med lærerutdanningen i Trondheim. Jeg trives godt på studiet og synes det er artig å undervise. Jeg kommer nok ikke tilbake til Selbu med det første, men skal aldri si aldri.
Anniken Kløften (24) går 4.året ved lærerutdanninga i Trondheim. Tar fagene matte, kunst -og håndverk og sosialpedagogikk. Vil undervise på 5.-10.trinn.
– Jeg tok først fagbrevet i kontorfaget, men fikk lyst på noe mer aktivt og begynte dermed på lærerutdanninga i Trondheim. Det har jeg ikke angret på. Jeg har lært veldig mye under praksisen og har også vikariert ved barne-ungdomsskolen i Tydal. Der stortrivdes jeg, og i og med at jeg bor i Tydal kommer jeg også til å søke meg jobb her hvis det er noe ledig. Hvis ikke ser jeg for meg at Selbu kan være en mulighet.
Maria Horven (26) går 5.året ved lærerutdanninga i Trondheim og tar fagene norsk, matte, religion og samfunnsfag, samt naturfag som hun tar master i. Vil undervise på 1. – 7.trinn.
– Jeg valgte lærerutdanningen fordi jeg gjerne vil utgjøre en forskjell i elevenes liv. Jeg er glad i unger og ønsker å bli en god lærer for dem – og forhåpentligvis en lærer de vil huske. Jeg har så mye glede av å være sammen med barn og unge og er ikke i tvil om at jeg har valgt rett yrke. Hvor jeg kommer til å søke jobb er et stort spørsmål. Det blir nok ikke heimbygda Tydal med det første. Jeg ser for meg at jeg kommer til å bli i Trondheim noen år etter at jeg ferdig med studiene.
Guro Mjåland Mogård (21) går 3.året på lærerutdanningen i Levanger. Tar fagene norsk, samfunnsfag og mat -og helse og vil helst undervise i ungdomsskolen.
– Jeg har vært fast bestemt på å bli lærer så lenge jeg kan huske, og grunnen til det er at jeg ganske enkelt er veldig glad i unger. Jeg bor på Stjørdal og har begynt å jobbe litt på Haraldreina skole. Jeg synes fem år er lang studietid og det blir mye fri innimellom forelesningene. Jeg har fått forespørsel fra flere skoler om å vikariere og er glad for muligheten til å praktisere litt. Akkurat nå ser jeg for meg at jeg kommer til å jobbe på en skole i nærheten av Stjørdal. Men at jeg før eller siden skal tilbake til Selbu er helt sikkert.
Heidi Kjeldstad (22) går 4. året på lærerutdanningen i Trondheim. Tar fagene matte, norsk, KRLE og kroppsøving og vil undervise på 1.- 7.trinn.
– Jeg hadde ikke så store forventninger til lærerstudiet, men nå ser jeg for meg at det skal bli veldig artig å jobbe med unger. Jeg håper å bli en god lærer som hjelper elevene til å oppnå det de ønsker. Om jeg kommer til å søke jobb i Selbu er usikkert ennå. Det er mange faktorer som spiller inn, og det spørs om det er noen ledige jobber å søke på.
Maren Østby (22) går 4.året på lærerutdanningen i Trondheim. Tar fagene matte, naturfag og kroppsøving som hun tar masteroppgaven på. Vil undervise på 5.-10.trinn.
– Hvorfor jeg vil bli lærer? Ja, det er et godt spørsmål. Jeg har egentlig aldri visst hva jeg skulle bli, bare at jeg ville jobbe med folk. Jeg tar det som det kommer, har jeg svart når folk har spurt meg. At det endte opp med lærerutdanningen var nok litt tilfeldig. Men jeg fått muligheten til å praktisere litt på barnehagene i Selbu og gleder meg til å komme ut i arbeidslivet. Skal ikke se bort i fra jeg en eller annen gang kommer tilbake til Selbu, men akkurat nå trives jeg godt i Trondheim. Jeg tror det kan være fint å oppleve og erfare andre ting og nye miljø før jeg eventuelt slår meg til ro i Selbu.