Fælk & følk
– Den er i alle fall like tynn som et ark
Som liten gutt prøvde Vidar Sivertsen å bygge Noahs ark i kjelleren etter en informativ dag i barnehagen. Den gangen kom han ikke så langt, men nå har endelig barnedrømmen gått i oppfyllelse. Om enn i noe mindre skala.
Vidar Sivertsen kommer ikke fra Selbu. Han har heller ikke familie i dalføret. Likevel har han en god venn i bygda som han besøker både titt og ofte – nemlig Selbusjøen. Da suser han bortover vannoverflaten i sin helt spesielle, og egenbygde båt. Noen stor doning er det ikke akkurat. Det er nesten så han kan ta den under armen.
– Det ble ikke helt Noahs Ark, men den er i alle fall like tynn som et ark, sier Vidar humoristisk.
Tegninger fra utenlandsk magasin utgitt på 60-tallet
Vidar har alltid vært en type som har likt å «knote litt» som han sier selv. Ideen om å bygge en båt fra grunnen av var det egentlig kompisen Are Hegstad som hadde.
– Han sendte meg noen bilder fra nettet, som i utgangspunktet var hentet fra et utenlandsk magasin fra 60-tallet. På disse båttegningene sto det ramset opp mål og alt av info, egentlig. Jeg tok de viktigste målene, og bygde den som jeg selv ønsket i tillegg, forteller Vidar.
Vidars båt ble ferdig for omtrent to år siden, og har fått oppleve bølgeskvulp langs ripa flere ganger. Med kompisens båt gikk det ikke like bra.
– Han tok båten ned i skala, men det funket ikke så bra. Den gikk ned, ja! Den fløt sånn akkurat med ham oppi. Heldigvis var det så grunt av vi fikk løfta den opp og øst vann ut av den, forteller den mer vellykkede båtbyggeren av de to.
– Man merker farten bra
Båtmodellen kalles Minimax, og bygges vanligvis kun i kryssfiner.
– Jeg startet med to kryssfinerplater, en i bunn og en på topp, med forsterkninger imellom. Vanligvis bruker man ikke glassfiber, men jeg valgte å ta i bruk det så den skulle bli mer holdbar, forteller Vidar.
Selve byggingen fant sted på et soverom i huset hans.
– Motoren er en Johnson 25 hk fra 1971. Jeg hadde egentlig en mindre motor i starten, men det ble ikke like morsomt. Sist jeg var ute og kjørte med den målte jeg den til 31 knop. Jeg ønsker å få den til å gå enda fortere, forteller Vidar, før han ved nærmere ettertanke legger til:
– Men den går antagelig fort nok som det er, altså. Man merker farten bra på en slik liten båt.
Bensintom
Det er flere som reagerer når han kommer med doningen sin. Mens andre reagerer kanskje litt for lite?
– Det er flere som har kommet opp til meg, og har lurt på hva det har vært og om jeg har bygd den selv. Men en gang jeg gikk tom for bensin på sjøen og måtte ta åra fatt, var det mange som kjørte forbi, men ingen som stoppa. Det ligner sikkert for mye på et SUP-brett på avstand, konkluderer han.
Liker det unike
Når Vidar ikke er å finne med kroppen så vidt over Selbusjøens vannoverflate, jobber han som mekaniker ved Tesla i Trondheim. Han er født og oppvokst på Heimdal, men har slått seg ned i Hommelvik.
– Gjennom oppveksten var jeg masse på hytta i Lysøysundet, og har kjørt båt siden jeg omtrent kunne stå, forteller han.
Foruten at Vidar faktisk prøvde å bygge Noahs Ark som liten gutt, var han i tillegg alltid med sin far og snekret i oppveksten.
– Det er artig å ha noe som man ikke får kjøpt noe annet sted, syns jeg.
Gitarer av garasje og gamle rullebrett
For det er ikke bare båt Vidar har «knotet» med. Han har også fått en enorm forkjærlighet for bygging av el-gitarer. Og der er det bare fantasien som setter begrensninger for hva som går an.
– Den ene bygde jeg av en stålfelg fra en Opel Kadett, satt sammen av treverk som tidligere hadde vært en garasje. En er bygd av kryssfinerplater, og en annen har jeg bygd av åtte gamle skateboards. Jeg har også kjøpt flere gamle gitarer som jeg har modifisert. Blant annet en Gibson-hals fra 70-tallet, der jeg gikk inn for å bygge kroppen slik at den fikk det eldre preget, forteller han.I Vidars hjem er det flust av halvferdige prosjekter.
– Jeg har funnet ut at det er gitarer som er det morsomste å bygge, men jeg har et ønske om å bygge en båt det går an å bruke mer. Vi får se hva jeg får tid til. Det er mye som skulle vært tatt unna før den tid, avslutter Hommelviks svar på Reodor Felgen.