Nyheter

Selbu kommune ønsker å nedklassifisere Rolset bru, som er brua over til Kalvåa, til gang- og sykkelbru. Grunneierne protesterer, og sier at kommunen har påtatt seg å holde brua i forsvarlig stand til enhver tid.

Brua til Kalvåa: Kommunen vil stenge den for biltrafikk

Enstemmig vedtatt

Publisert Sist oppdatert

Selbu kommune ønsker å nedklassifisere Rolset bru til gang- og sykkelbru. Brua som går fra f.v. 705 over til Kalvåa, blir dermed stoppet for biltrafikk. Dette aksepterer ikke grunneierne. 

Rolset bru ble bygd i 1953 og er forbindelse mellom f.v. 6724 og f.v. 705, altså fra hovedveien til Kalvåa. Brua er en hengebru i ett fritt spenn på 102m med en kjørebredde på ca. 3.3 meter. Ifølge Selbu kommune har Rolset bru flere skader og mangler som bør utbedres raskt av hensyn til bæreevne, trafikksikkerhet og levetid. Dette er avdekket gjennom årlige brukontroller utført av Safe Control. Kommunen ba derfor om forslag på hva som måtte gjøres og kostnader forbundet med dette.

Tre alternativer

Safe Control kom med kostnadsoverslag og tiltak for tre alternativer, som kommunedirektøren la som grunnlag for saksdokumentet til Hovedutvalget for samfunnsutvikling i Selbu kommune. Alternativ 1 var å rehabilitere eksisterende bru, og prislappen vil da bli rundt 5 millioner kroner. Alternativ 2. var å beholde brua som gang- og sykkelbru. Dette vil ikke koste noe, men betinger at det innen en periode på 10 – 20 år må bevilges penger til rivning. Alternativ 3 var å rive eksisterende bru, som vil koste 3,3 millioner kroner.

Kommunedirektøren i Selbu anbefalte at brua ble nedklassifisert til gang- og sykkelbru uten å foreta investeringer, og dette ble enstemmig vedtatt i hovedutvalget.

Jan Erik Marstad. Foto: Svein Hilmo

– Dette er basert på samfunnsnytten og utfordringer knyttet til vedlikeholdsetterslep på vegområdet, sier virksomhetsleder for plan, areal og teknikk, Jan Erik Marstad til Selbyggen.

– Kommunen gikk for alternativ 2, da dette ikke gir noen kostnader, og brua kan brukes for myke trafikanter i 10-20 år, til forfallet er så stort at brua må rives, forklarer han videre. 

Derfor ble brua bestemt å stenges for biltrafikk i løpet av året.

– Hvis det skal fortsettes med biltrafikk så må det gjøres noe ganske snart, og da var det rett og slett økonomisk betinget. Det var ikke ansett som så nødvendig å ha brua i forhold til pengesummen vi må ut med for å sette den i stand, opplyser Marstad.

Aksepteres ikke!

Dette aksepterer ikke grunneierne. De har skrevet et brev til Selbu kommune, der de hevder at Hovedutvalgets vedtak om nedklassifisering til gang- og sykkelbru ikke bygger på riktige forutsetninger, og kan derfor ikke aksepteres.

«I saksfremlegget for utvalget er ikke de faktiske historiske forhold nevnt i det hele tatt, og vedtaket bygger på manglende opplysninger», står det i brevet.

De viser til at det i 1953 ble gitt pålegg om bro med 2 tonns akseltrykk for å avbøte skader og ulemper reguleringen av fjellsjøene medførte. Deretter ble det i 1970 inngått en formell avtale mellom grunneiere, Selbu kommune, Vegveset og TEV (nå Statskraft) om en 5-tonnsbro, da det ikke var tilfredshet med en 2 tonns bru.

«Brua skulle overføres kommunen som påtok seg vedlikeholdet av brua og forpliktet seg å holde brua i forsvarlig stand til enhver tid» heter det i brevet. 

Det trengs rundt 5 millioner kroner for å rehabilitere brua for biltrafikk, penger Selbu kommune ikke ønsker å bruke. Foto: Lina Tørum

Videre står det at grunneierne har rett til en bru, og de ber Selbu kommune ta opp saken på nytt basert på de faktiske juridiske forutsetningene.

«Dersom kommunen står på det vedtaket kommunen har fattet, vil vi ta nødvendige skritt for å prøve den juridisk», skriver grunneierne.

Var ikke kjent med avtalen

Brevet med klagen fra grunneierne har først til at Selbu kommune skal ta en ny vurdering av saken, ifølge Marstad.

– Vi skal ta tak i klagen etter sommeren. Da skal vi se på brevet og se på hvilke avtaler som gjelder. Avtalen grunneierne viser til var vi ikke kjent med da saken ble behandlet så vi skal se på gyldigheten av vedtaket, sier Marstad.  

– Administrasjonen skal først skal se på saken, så får det vurderes om det skal opp til ny politisk behandling, fortsetter han.

Hva med Kalvåa?

Kommunestyret har nylig enstemmig vedtatt Selbu kommunens første kulturminneplan. Rolset bru er enkleste trasé inn til Kalvåa, et av Selbus største kulturminner, og ifølge Marstad var Kalvåa også en del av vurderingen for Rolset bru.

Hva med Kalvåa? spør vi Marstad.

– Vi har sett på det, og det finnes alternative veier. Man kommer seg dit via Moslet bru, så området er ikke avskåret, svarer virksomhetslederen og kommer med en tilføying:  
– Betraktet i en helhetsvurdering, så anser vi dette som god nok adkomst. Men etter få tiår vil nok brua også forsvinne som gang- og sykkelbru da sikkerheten til dette mest sannsynlig heller ikke blir god nok. 

Powered by Labrador CMS