Fælk & følk
Brobyggerne fra Hoem og Berge i Øverbygda
16.oktober åpnet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den mye omtalte Nydalsbrua ved Sluppen i Trondheim. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim og har et kostnadsoverslag på 1,8 milliarder kroner.
Det er entreprenørfirmaet Skanska som har bygget brua, og der har to unge bygg-ingeniører fra Selbu vært helt sentrale i ledelsen av det som blir omtalt som et sjeldent signalbygg og et arkitektonisk landemerke i Trondheim. Selbyggen har tatt en prat med prosjektleder Ole Sondre Bondahl (36) og planlegger og NK på prosjektet, Vegard Grande Belling (41).
Åpnet 8 måneder før planlagt
– Vi i Skanska er veldig fornøyd med at vi har klart å gjennomføre oppdraget med Nydalsbrua som planlagt og innenfor de kostnadsrammene som Miljøpakken og Stortinget har fastsatt. Fra begynnelse til slutt har vi hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen og underentreprenørene, sier Bondahl.
At de har klart å finne løsninger i lag og ikke endt opp i stridigheter og konflikter, tror han er den viktigste suksessfaktoren til at Skanska har klart å holde framdrifta og vel så det.
– Brua ble åpnet hele åtte måneder før sluttfristen. Fra daværende samferdselsminister, Knut Arild Hareide svingte gravemaskingrabben for å ta det første taket for den nye brua høsten i 2020 og til den åpnet nøyaktig på dagen tre år senere, har det vært smidighet og en god tone mellom alle aktører. Også innad i Skanska har det vært stor interesse og engasjement for dette bruprosjektet, sier Bondahl.
Utfordringer
– I tillegg til en god plan for gjennomføringa i alle trinn, er det raskt satt inn tiltak når vi har støtt på uforutsette utfordringer underveis, forklarer Belling.
– Da vi begynte å grave for brufundamentet på Byåsensida, oppdaget vi at grunnforholda ikke stemte med det grunnundersøkelsene viste. På et lite område akkurat der hvor fundamentet skulle etableres, var fjellet veldig løst og sprøtt, og vi måtte grave oss ned til fast fjell. Det tok veldig på tida, og vi måtte sette inn mer ressurser og arbeide nattskift for å klare å holde framdrifta. Også på selve brubyggingen over Nidelva måtte vi sette inn ekstra innsats, sier Belling.
En annen ting som har gjort prosjektet ekstra utfordrende er at det gjennom store deler av byggeperioden har gått trafikk på eksisterende veinett, i tillegg til at det i hele byggeperioden har vært krav om at gående og syklende kunne ferdes trygt gjennom anlegget.
– I snitt gjennom året er det ca. 2500 syklister som passerer den gamle Sluppenbrua i løpet av døgnet. Det betyr at det er en stor folkehop som konstant trafikkerer gjennom anleggsområdet. Det er derfor lagt ned mye arbeid med å tilrettelegge for at myke trafikanter skal kunne passere trygt. Takket være god planlegging og organisering har det ikke skjedd noen ulykker, sier Belling.
Stort prosjekt
Selve brua er 183 meter lang med et høyt skråstilt tårn på 55 meter som i sin helhet er bygd av Skanska.
– Med sin flotte lyssetting har tårnet blitt visuelt veldig synlig. Det har allerede rukket å bli et landemerke i Trondheim, i tillegg til at selve brua har fått en tiltalende utforming. Ett av kravene i arkitektkonkurransen forut for Skanskas kontrakt var at det ikke skulle være permanente inngrep i Nidelva. Det ble derfor valgt en brutype hvor det ikke er pilarer i elva, sier Bondahl.
Han opplyser at selve byggeteknikken var ny for Skanska og at prosjektet har vært komplisert, men også veldig interessant og lærerikt.
– Vi har hatt et godt samarbeid med rådgiveren for brua, Aas Jakobsen. Samla er vi veldig godt fornøyd med det endelige resultatet, sier prosjektlederen.
– Det hører også med at prosjektet omfatter mye mer enn selve brua over Nidelva, legger Belling til.
– Osloveien er blitt ny en strekning på 1 kilometer forbi brua med tilførselsbruer til en stor rundkjøring foran tunellåpningen på Byåsen-sida. Det er også bygd en splitter ny påkjøringsrampe til sørgående E6 i Okstadbakken, og i tillegg har vi bygd en 1,7 kilometer lang ekspress gang- og sykkelvei, opplyser Belling.
– Den har to felt med en gul stripe i midten som på en vanlig kjørevei. Når du bygger en gang- og sykkelvei med samme bredde som FV 705 gjennom Selbu, sier det litt om antall syklister i Trondheim og behovet for en slik vei. Sluppenbrua var en flaskehals med lange bilkøer på begge sider. Allerede nå ser vi en helt annen flyt i trafikken enn før vi startet med dette prosjektet høsten i 2020. Nydalsbrua betyr også at vi frigjør den gamle Sluppenbrua som nå skal rustes opp og blir kun gang- og sykkelbru, sier Belling.
Takker tålmodige ektefeller
Ole Sondre Bondahl og Vegard Grande Belling ble begge tilbudt jobb hos entreprenørfirmaet Skanska mens de fremdeles holdt på med ingeniørstudiet ved NTNU i Trondheim. I oppveksten var de gårdsgutter og nære naboer i samme grend. Begge gikk studiespesialisering ved Selbu VGS, og begge spilte fotball for Selbu BK. På toppen av det hele er de begge gift og tobarnsfedre.
– Ja, nå er du framme ved det viktigste, sier de samstemt og takker tålmodige ektefeller for at de drifter mye av det som skjer på hjemmebane.
– I den livssituasjonen vi er i nå er det veldig greit å kunne komme heim om ettermiddagen for å få kabalen til å gå opp i hverdagen. Vi vil at våre barn skal få en like god oppvekst som vi selv hadde. Når du jobber på anlegg, er det ingen selvfølge å få nok tid til å være far. Vi har begge vært heldige og med noen unntak sluppet unna ukependling etter at vi ble fedre. Med barn i oppvekst vil vi prøve å unngå det, sier de to.
– Det viktigste nå er å kunne være til stede for ungene og å få følge de opp i forskjellige fritidsaktiviteter. Jeg og Ole Sondre bytter på å kjøre til jobb, vi er oppe i halvfem tida om morgenen og ikke hjemme før mellom fire og fem om ettermiddagen. Det sier seg selv at tida du får hjemme blir dyrebar, sier Belling.
– At vi er to som kjenner hverandre godt fra før og som stoler på hverandre i ett og alt, har betydd veldig mye i forhold til at vi har lyktes så godt med Nydalsbrua. Det å ha gode kolleger, mestre det du holder på med og løse utfordringer sammen med andre, gir energi og positivitet. Da har jeg tro på at jeg gjør en bedre jobb også hjemme, avslutter Ole Sondre Bondahl.