Nyheter

- Vi erfarer at folk ikke er klar over hvilke rettigheter de har, og dette er svært bekymringsfullt, sier fastlege Even Overskaug ved Tydal legekontor. Her sammen med sykepleier Ingrid Osgjelten. Bildet er tatt i en tidligere anledning.

Bekymra over at færre tar kontakt med legekontoret

Publisert Sist oppdatert

Antall henvendelser til Tydallegekontor er trolig halvert etter at koronapandemien utbrøt. Dette bekymrer deansatte ved legekontoret.

– Vi erfarer at det er veldig få somkontakter legekontoret om andre problemstillinger enn de som er relatert tilkorona. Vi vet at det er en del pasienter med både alvorlige og mindrealvorlige plager som trenger oppfølging av oss, men som har slutta å ta kontaktmed oss etter at korona-restriksjonene ble innført. Disse pasientene er vibekymra for, sier fastlege Even Overskaug ved Tydal legekontor.

Han tror at mange får et forvrengtbilde av virkeligheten gjennom nyhetsmediene.

– Det stemmer at koronapasienter er høytprioritert i helsevesenet og at elektiv behandling blir utsatt, men vi erforplikta etter akuttmedisinsk forskrift å utøve nødvendig helsehjelp i akutteog subakutte situasjoner. Vi har hatt en periode med svært mye arbeid inn motpandemien, men legekontoret er på ingen måte stengt. Opplever du for eksempel brystsmertereller andre nyoppståtte symptomer som bør undersøkes av lege, må du ta kontakt.Vi erfarer at folk ikke er klar over hvilke rettigheter de har, og dette ersvært bekymringsfullt, sier Overskaug.

Elektiv behandling er behandling som utredesog planlegges over tid, der tidspunktet for behandling er bestemt ei god stund iforveien.

Ulike kontaktformer

Time hos fastlege kan utføres på ulikemåter, alt etter hva som passer best den gitte situasjonen.

– I samarbeid med pasienten finner viut hva som er den mest hensiktsmessige kontaktformen. Det kan være via telefon,videokonsultasjon eller ved oppmøte på legekontoret. Vi kan også gjennomføresamtalen via telefon eller videokonsultasjon etterfulgt av en tidseffektivklinisk undersøkelse her på legekontoret. Dette gjør vi for å minimere tiden vier i direkte kontakt med pasienter, sier Overskaug.

– Ikke legg på, vær tålmodig

I tillegg minner Overskaug om at pasientenemå være tålmodige når de ringer. Alle som ringer til legekontoret må først høreen talemelding, som tar litt tid.

– Vi ser at folk legger på røret før vi rekker å svare. Derfor oppfordrer vi folk til å være tålmodige når de tar kontakt med oss, sier Overskaug.

Les også: – Ligner ikke på noen annen sykdom vi har hatt

Powered by Labrador CMS