Nyheter

Mens sportsbutikker over hele landet sliter, er det optimisme og glede over økende salg og gode prognoser på Sport 1 i Selbu. -Vi setter voldsom stor pris på lokalbefolkningen og hyttefolket som bruker oss jevnlig, sier Ole Johan Øyasæter og Gørlin Matheson Stokke. Og gjett hvem som vant snøballkrigen?

Bærekraftig unntak i en tøff sportsbransje

Publisert

Konkurser og krisemaksimering preger mediebildet fra en sliten sportsbransje, men på Neadalens eneste sportsbutikk er stemningen preget av forsiktig optimisme.

-Vi er i en bransje som sliter voldsomt, og det villevære feil å si at vi ikke blir påvirket. Men vi holder hodet godt over vannet,og etter en januar med håpløse, skiftende værforhold og ditto labert salg,peker pilene nå oppover, sier leder på Sport 1 i Selbu, Ole Johan Øyasæter.

-Årets februar blir bedre enn i fjor, og det er nå nårdagene blir lengre og lysere at skifolket virkelig begynner å komme seg ut. Inatt kom det 30 centimeter nysnø, og det er meldt kuldegrader og ekte trønderskvintervær i flere uker framover. Med ett av Midt-Norges mest snøsikre og beste skisentrepå Selbuskogen og oppkjørte trikkeskinner med skispor over hele bygda, er viheldigere stilt enn de fleste sportsbutikker med tanke på salg av skiutstyr. Vimerker det veldig godt, for folk flest er det nå vinteren i Selbu begynner, sieren optimistisk Øyasæter.  

Service og kompetanse

I konkurranse med sportsbutikker over hele Trøndelag, harSelbusporten i to år på rad vunnet anbudsrunden om leveranse til team China vedskigymnaset i Meråker. Samarbeidsavtaler med klubber og skiaktører over heleTrøndelag sikrer jevnt salg av ulike skiprodukter, og flere og flere fra Stjørdalog Trondheimsområdet oppsøker den lille sportsbutikken i Selbutorget.  

-Service og kompetanse, sier butikkmedarbeider Gørlin MathesonStokke og peker på sjefen sjøl som den desidert viktigste forklaringen på detøkende skisalget.

– Med bakgrunn som aktiv skiløper og smøresjef for flerelandslag, er Ole Johan viden kjent for sin kunnskap og kompetanse på alt somhar med ski å gjøre. Han er maks opptatt av service og av å behandle allekundene likt. Om det er en konkurranseløper som skal ha racing- ski eller en bestefarsom vil ha sine første felle-ski, så kontrollmåler han spennet både en og to ogtre ganger uansett. Og det gjelder ikke bare ski. God kundebehandling, høy kompetanseog personlig kontakt er alfa og omega for en liten sportsbutikk i distriktet. Vihar ikke råd til å ha misforfornøyde kunder. Når vi samtidig er med i en høystanerkjent og landsdekkende kjede og er konkurransedyktige på pris og kan leverehurtig og raskt, blir det bærekraftig butikkdrift, sier Matheson Stokke.

-Lokalbefolkningen vi lever av   

Men ikke bare et større kundegrunnlag utenfor bygda; ogsålokalbefolkningen har blitt enda flinkere enn før til å bruke sportsbutikken påSelbutorget.  Og ingen ting gleder lederenav Sport 1 mere.

-Selbygger som tydalinger, samt hyttefolket; jeg trorflere og flere tenker på Selbusporten som butikken sin, og at de må bruke denhvis de skal få beholde den. Den økende bevisstheten om dette er den desiderte viktigsteeksistensbetingelsen for oss. Vi må selge året rundt, og det erlokalbefolkningen vi lever av, sier Øyasæter som også forteller om et økendesalg av fritidsklær og sportsutstyr til barn og unge.

-Jeg vet ikke om det bare er en lokal trend, men eksempelvisselger vi mye mere barneski enn for noen år siden. Dagens foreldregenerasjon erveldig flinke til å ta ungene med ut på tur, og Vardebu Hersjøhytta og Røvassbuer nok målet for mang en søndagstur. Og jippi for det! Fysisk aktivitet ogfrisk luft er nok adskillige sunnere enn å sitte inne å spille på mobil ognettbrett, sier Øyasæter.

-Slår hverandre i hjel

For snart en måned siden ble det kjent at Gresvig,eierselskapet til kjedene G-Sport og Intersport, begjærte oppbud etter flere årmed store tap. Da XXL omtrent samtidig la frem tall som viste underskudd førskatt på 460 millioner, ble uken betegnet som den mest dramatiske i norsksportsbransje noensinne.

Øyasæter synes det er trist for bransjen at andre sliterog at en del har måttet gi opp, men mener samtidig at det på sikt kan leggegrunnlaget for en sunnere og mer konkurransedyktig sportsbransje.

-Den store utfordringen for bransjen er alt for mange sportsbutikker. Når varelagrene hoper seg opp og driftskapitalen forsvinner, blir det salgskampanjer og priskrig. Det er en ukultur som ikke noen er tjent med. Vi slår hverandre i hjel. Noen må bare rett og slett gi tapt, sier Øyasæter som ikke ser på nettbutikkene som noen stor trussel for sportsbransjen.  

-Service, kompetanse og god kundebehandling er alfa og omega for en liten sportsbutikk i distriktet. Enten du stiller i Norgescupen eller bare går søndagsturer til Hersjøhytta, vi gir oss ikke før vi finner akkurat de skia som passer best for deg, sier Selbusportduoen Ole Johan Øyasæter og Gørlin Matheson Stokke.

-Min erfaring er at folk blir mer og mer ogkvalitetsbevisste og vil ha veiledning og direkte kontakt med en kompetent ogkundevennlig selger. Dette er også helt i tråd med en fersk bransjerapport somviser at folk velger å være fysisk til stede når de går til innkjøp av fritidsklærog sportsutstyr. Dessuten tror jeg nettbutikkene snart vil overleve seg selv. Folkbestiller tre bukser og returnerer to, med fri frakt og null kostnader forkunden, er det en utvikling som ikke er bærekraftig, hverken økonomisk ellermed tanke på miljøet, sier Øyasæter.

Penger er ikke alt

Etter 22 år på Selbusporten, er Ole Johan Øyasæter klarpå at han aldri blir rik av å drive sportsbutikk i Selbu.

-Hvis målet hadde vært mest mulig personlig fortjeneste,måtte jeg ha funnet meg noe annet å gjøre. Men det er ski og sportsbutikk jeg kanog vil. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg gleder meg til å gå på jobb hvereneste bidige dag. Drivkrafta mi er fornøyde kunder og at folk blir hjulpen iforhold til sport og friluftsliv. Og så er jeg glad for å kunne bidra til åskape noen flere arbeidsplasser i Selbu. Iberegnet ferievikarer og ekstrahjelp balanserervi drifta på omtrent tre årsverk, og tenk at jeg skulle være så heldig å finnedet humørfylte rivjernet her da, sier butikksjefen på Sport 1 og utfordrermedarbeider Gørlin til en snøballkrig i den herlige nysnøen utenfor Selbutorget.

Powered by Labrador CMS