Trøndelag Bondelag reagerer sterkt:

Ba om snarlig løsning på landbruksplast
– blir bedt om å gjøre jobben selv

Pressemelding: Trøndelag Bondelag reagerer sterkt på at en av de ansvarlige aktørene for plastreturordninga i Trøndelag, Norsirk as, i en pressemelding i forrige uke lanserte en ny returordning for landbruksplast. Norsirk as skriver at ordningen blir innført i samarbeid med det regionale bondelaget, men dette medfører ikke riktighet. Det eksisterer ingen avtale om noe samarbeid mellom Norsirk as og Trøndelag Bondelag.

Illustrasjonsbilde: arkiv
Publisert

Næringa forutsetter at de ansvarlige aktørene raskt etablerer en forutsigbar og velfungerende returordning finansiert av miljøavgiften bøndene betaler ved kjøp av plasten. Det er uakseptabelt at Norsirk as forsøker å løpe fra ansvaret sitt ved å skyve næringa foran seg.

Da de fem interkommunale avfallsselskapene besluttet å stoppe mottak av landbruksplast midlertidig i januar i år har det for mange bønder i fylket medført opphoping av landbruksplast på gårdene. Det er sterkt beklagelig at de fem interkommunale avfallsselskapene i Trøndelag og Møre og Romsdal ikke har klart å komme til enighet med Norsirk as og i forrige uke meldte at de stenger mottak av landbruksplast permanent, sier styremedlem i Trøndelag Bondelag, Arnt Ove Løvås, som har fulgt saken siden starten i vinter.

Les den første pressemeldingen her:

De interkommunale avfallsselskapene har vært en viktig del av ordninga med innlevering av landbruksplast. Her tas landbruksplast imot, sorteres og lagres i sorterte fraksjoner før den går videre til materialgjenvinning eller varmegjenvinning. Fraksjonene det er snakk om er rundballeplast, inner-nett, hardplast (som kjerner i plastruller og plantebrett), solfangerfolie, fiberduk, siloplast. Storsekker har en egen ordning.

Berit Sølberg. Foto: Trøndelag Bondelag

Miljøavgifta som forhandlere av landbruksplast krever inn, går inn i ordninga med retur av landbruksplast som forvaltes av Plastretur as og Norsirk as. Bøndene betaler denne avgifta når de kjøper plasten, og skal dermed kunne levere plasten på godkjente mottak uten å måtte betale mer. Disse mottakene har det blitt færre av og avstandene som bonden må transportere plasten har økt.

Norsirk as hevder nå at de har en ny løsning for innsamling av landbruksplast på plass, der de regionale bondelagene er en del av løsningen. Dette er ikke avtalt verken med Trøndelag Bondelag eller lokale bondelag. 

– Det ble riktignok nevnt på et informasjonsmøte i midten av mars at det var ønskelig fra Norsirk as sin side å organisere plastinnsamling lokalt sammen med lokale bondelag og transportselskap, men siden da har vi ikke fått henvendelser om det, sier seniorrådgiver i Trøndelag Bondelag, Berit Sølberg. 

– Det er heller ikke aktuelt for Bondelaget å gå inn på en ordning hvor næringa selv blir sittende med ansvar og kostnader i forbindelse med returordninga. Trøndelag Bondelag reagerer derfor sterkt på at Norsirk as nå kommuniserer at de lanserer ny ordning i samarbeid med bondelaget. Dette medfører rett og slett ikke riktighet, og vi mener det er svært uryddig av Norsirk as.

Arnt Ove Løvås. Foto: privat

Det er Norsirk as/Felleskjøpet Agri og Plastretur as som har tatt ansvaret for innsamling av landbruksplasten, og da må de gjøre det i sin helhet.

– Norsirk as kan ikke forvente dugnadsarbeid av bondelag eller andre, miljøavgifta skal dekke kostnadene med returen av landbruksplasten, det må være godkjente mottak i alle kommuner og i sammenslåtte kommuner må det være flere mottak, sier Arnt Ove Løvås. 

– Miljøavgifta må ikke økes mer en absolutt nødvendig og vi forventer at den forvaltes effektivt og godt i ordninga med mottak av landbruksplast, avslutter Løvås.

 – Prosessen har allerede tatt for lang tid, vi forventer nå at Norsirk as og Felleskjøpet Agri finner en forutsigbar og permanent løsning til en akseptabel pris.

Powered by Labrador CMS