Nyheter
AtB om skoleskyss-forslaget i Draksten: – Besparelsene dette representerer er betydelige
Direktør tilbudsutvikling og mobilitet i AtB, Harald Storrønning, sier at tiltaket med buss på deler av skoleveien for barn og unge i Draksten vil redusere kostnaden med 2,9 millioner per år, eller 180 000 per elev/år. Han sier at prisene som er gjeldene for skoleskyss med drosje for perioden 2023-2025 er langt over budsjett, og at AtB må treffe tiltak for å få ned kostnadene.
Størrønning har besvart Selbyggens spørsmål via e-post.
– AtB sier at denne omleggingen av skoleskyssen i Draksten skyldes prisøkning i forhold andre kontrakter. Hvilke kontrakter er det snakk om, og hvor stor er prisøkningen per elev for å beholde ordningen slik den er i dag?
– Det er skoleskyss med drosje som hadde oppstart høsten 2023. Prisene som er gjeldende for perioden 2023-2025 er langt over budsjett og TRFK har bidratt med økte tilskudd på 24 millioner i 2023 og for 2024 vurderes det at merkostnadene kan passere 55 mill. Årskostnaden med drosje til/fra Draksten har et budsjett på 4,7 mill/år. Tiltaket med buss på deler av strekningen reduserer kostnaden med 2,9 millioner. per år, eller 180 000 per elev/år.
– Ut ifra dokumentasjon Selbyggen har fått sett, var AtB ganske forberedt på at det kom til å komme reaksjoner fra foreldrene. Kunne dere ha gjort mer for å tydeliggjøre at dette kun er et forslag som dere ønsker innspill på?
– Dette er ett alternativ av fire, og vi vil treffe tiltak for å få ned kostnadene. Så kan det være at alternativets ulempe med tanke på reisetid og byttested kunne vært klargjort tydeligere.
– I deres øyne, skulle Selbu kommune ha gjort noe annerledes her?
– AtB opplever at vi har en tett og god dialog og godt samarbeid med Selbu vedrørende skoleskyss.
– Synes AtB det er forsvarlig at små skolebarn skal bytte buss i et trafikkert kryss med 80-sone, uten belysning?
– Dette er en minibuss som møter en skolebuss, og hvor den ene vil vente på den andre og flytting av elever mellom kjøretøyene skjer ordnet. Det er mange elever i Trøndelag som venter på bussen på øde strekninger, uten lys og hvor det er høy fart og før dette blir en realitet skal det være gjennomført en trafikksikkerhetsvurdering, hvor også foreldrerepresentanter blir invitert.
– Planen er vel at dette skal gå sømløst, men hva om det oppstår tilfeller/hindringer som gjør at en av bussene ikke kommer etter planen? Forslaget fordrer at begge busser, både Reistad Buss og rutebuss, får til å ankomme krysset til samme tid, både til skolen og hjem fra skolen. Hvordan tenker dere det blir dersom et av kjøretøyene får problemer på turen og ikke kan møte. Begge aktører har andre oppdrag før og etter eventuelt byttet i krysset skal skje, og bussjåfør i Reistad Buss har uttalt til Selbyggen at de ikke har anledning til å vente. Hva da hvis en slik situasjon oppstår at elever helt ned i 6-årsalderen må vente? Blir ikke dette for sårbart?
– Reglene i kontraktene er klare. Elevene skal da kjøres helt frem til skole/destinasjonssted. Vi har allerede avklart at retur om ettermiddagen må skje med samme bil da reisetiden blir for lang.
– Siden det ligger ved Trondheims drikkevannskilde, Jonsvatnet, så er det svært mange restriksjoner på f.eks bygging av buss-skur og den slags. Hva tenker AtB om at det ikke kan tilrettelegges bedre i området for bussbytte/venting?
– Det er hverdagen for skoleskyssen rundt om i Trøndelag. Sjåførene må forholde seg til den infrastrukturen som finnes, men alle strekninger kjøres opp på forhånd slik at man er sikker på å komme frem. På Øver Jervan har Vy bekreftet at man får gjennomført stopp, snuing og utveksling av elever på en forsvarlig og trafikksikker måte.
Se hva foreldrene sier her.
– Når dere planlegger nye skoleruter, er dere da i kontakt med skolene som skal ta imot elevene? Solbakken skole har for eksempel nettopp bygget et oppvarmet buss-skur til elevene fra Dragsten slik at det skal passe med ordningen de har i dag.
– Det gjennomføres årlige skyssmøter i februar/mars for å planlegge neste skoleår, og i disse møtene diskuteres start-/sluttider og elevomfang slik at skoleskyssen kan tilpasses best mulig. Det er skolen som har ansvar for tilsyn før/etter skoletid og må organisere dette slik de finner det best. Det foreligger krav til samordning innad i kommuner iht. retningslinjer for skoleskyss, og det gjennomføres kontinuerlig tilpasninger gjennom året.
– Hva med reisetiden for barna? Den er lang fra før, men vil bli enda lengre ut fra det nye forslaget. Hvordan forsvares dette?
– Vi er opptatt av å levere en skoleskyss med lavest mulig belastning for elevene, og vi har allerede konkludert med at hjemreisen må skje uten bytte på Øver Jervan Det er også normer for reisetid, ikke noe som er lovfestet eller nedskrevet i retningslinjer annet at for småtrinn skal det gjøres så kort som mulig. Utenom det er det individuell behandling på alle. Og bor du et stykke unna skole og benytter kollektiv vil det ta lengre tid.
– Er hensynet til barnas beste ivaretatt gjennom det nye forslaget og disse innsparingene?
– Når nærskolen blir Solbakken skole i Trondheim kommune, og ikke Draksten i Selbu kommune så har kommunen allerede tatt en beslutning som gir en lang skolevei for elevene. Vi vurderer at et effektivt bytte til skolen på Øver Jervan er forsvarlig og besparelsene dette representerer er betydelige.