Fælk & følk

Øyvind Skogmo Hansen og datteren Alva koser seg sammen i permisjon.

Vil inspirere til moro og samspill mellom pappa og familien

Det skjer mye med en kvinne som går gjennom prosessen for å bli mor, for mange både fysisk og psykisk. Men hva med far?

Det var spørsmålet Øyvind Skogmo Hansen stilte både til seg selv og omgivelsene før og etter at han ble pappa. I en artikkel på NRK så han ett par som følte seg mislykket i foreldrerollen, da far fikk lite informasjon rundt det å bli pappa. I artikkelen uttalte vedkommende at han skulle ønske det bare fantes en nettside om temaet. Hansen var kjapt på ballen, og idéen resulterte i en nettportal ved navn blipappa.no.

Samarbeid

Idéen om blipappa.no skulle det vise seg at flere hadde tenkt på. Da han skulle kjøpe domenet viste det seg nemlig at noen allerede hadde kjøpt det. Da var veien kort til å ta kontakt med innehaverne som var et par bosatt i Bærum.

– Da slo vi oss sammen, sier Hansen om innledningen av samarbeidet.

Fersk far

Hansen er samboer med Maria Gulbrandsen og sammen har de datteren Alva på 15 måneder og hunden Nero på fem år. De flyttet tilbake til Selbu for ikke så lenge siden og når Selbyggen kommer på besøk er Hansen inne i siste uke med pappaperm. Det er mye han setter pris på når det kommer til permisjon, blant annet å bruke tid med datteren og å se samspillet mellom Alva og Nero gjør han også varm i hjerterota.

– Han er så tålmodig med henne, da hun var mindre hendte det at hun røsket i halen hans, men han reagerte ikke, sier Øyvind og ler. 

Hunden Nero er en tålmodig storebror for lille Alva.

Ellers blir det mange turer med Alva i bæremeis på ryggen, og Hansen skulle nok ønske at det fantes flere tilbud som er tilrettelagt for fedre i permisjon. 

– Maria deltok mye på babysang og babysvømming, men det er vel ikke helt min greie, sier han samtidig som Alva har funnet en fjernkontroll som helt tydelig smaker fryktelig godt. 

Tilbake til hverdagen

Når uken er omme starter Hansen i sin nye jobb som tekstforfatter for et reklamebyrå i Trondheim, parallelt med livet som pappa, samboer, hundeeier og huseier. Det blir en travel hverdag, men han har ambisjoner om å fortsette å utvikle blipappa.no til noe som virkelig kan bidra for nybakte fedre.

– Blipappa.no handler om alt som har å gjøre med det å bli pappa. Det er ikke bare for dem som skal bli, men også for dem som har lyst til å bli det eller allerede har blitt det. Da jeg søkte på internett etter svar på mine spørsmål havnet jeg altfor ofte på kvinneguiden og lignende sider, sier han og ler mens Alva leker «borte – titt, titt» bak lenestolen.

Borteee….
Titt, titt!

– Fedre trenger kanskje å få ting presentert på en annen måte for å ufarliggjøre de tingene som kan virke skumle. Humor er viktig. For mor er det så mange synlige ting som skjer, kroppslig for eksempel, men hva skjer med far?, undrer han.

Multitasking, noe alle småbarnsforeldre kan kjenne seg igjen i. Øyvind skjenket kaffe med stødig hånd selv om Alva insisterte på å sitte på den andre armen.

Hansens ønske er at nettportalen skal få en sunn bedriftsøkonomi og på sikt kunne skape arbeidsplasser. Han har flere planer om hvordan nettportalen skal utvikles. I tillegg til at han selv skal skrive artikler vil flere eksperter på området også bidra med fagstoff. Han nevner blant annet den anerkjente psykologen Hedvig Montgomery, som så langt har bidratt med tips til fedre, og forsker ved NTNU, Leif Edvard Kennair. Sistnevnte skal intervjues om farsrollens evolusjon i neste uke. Det kommer også til å være en egen «spørsmål og svar»-del på nettsiden. 

– Vi knytter til oss fagpersoner, men vi vil også ha med en del erfaringer fra de som faktisk står i situasjonen. Det ultimate målet er jo at når man er på besøk på helsestasjonen eller på sykehuset på ultralyd så ligger det en brosjyre fra Blipappa.no der med informasjon til far. Jeg tenker at man må ikke lese hundre bøker før man blir pappa, men det finner jo mange som har spørsmål og da vil vi tilby en portal med informasjon til dem som lurer.

Gode tilbakemeldinger

Så langt er reaksjonene fra både bedrifter og andre vært udelt positive, og nå starter jobben med å opparbeide en leserskare.- Vi har allerede knyttet til oss kjente merkevarer, og i første omgang bidrar de med kule premier som vi gir bort når vi har konkurranser eller giveaways. Vi har blitt overrasket over hvor positive folk har vært når vi har tatt kontakt. Alle har sagt at «dette har vi lyst til å være med på», både når det gjelder kommersielle samarbeid og samarbeid med fagpersoner, forteller han ivrig.

Powered by Labrador CMS