Alle disse dagene som kom og gikk
– ikke visste jeg at det var black, cyber og singles-week
Dette er Selbyggens leder. Meninger i teksten tilhører redaksjonen.
Vi vet det nærmer seg. Mail-innboksen er i ferd med å sprenge kapasiteten av tilsendt annonsering, postkassa er full av reklamebilag, og annonsene popper opp overalt hvor vi prøver å lese nyheter eller scrolle i sosiale medier. Black Friday er rett rundt hjørnet. Og ikke bare Friday – vi har også Black Week, Cyber Monday og Singles Day.
Og ja, det ser jo forlokkende ut. Gode tilbud i fleng, og en reell mulighet til å gjøre et kupp på årets julegaver. Men ser man litt nærmere etter i ukene før salget starter, kan man oppdage at titusenvis av varer faktisk har blitt priset opp – alt fra én til tre ganger – ifølge Prisjakt.
Dette er slett ikke en ny taktikk. Reglene sier at «før-prisen» skal ha vært den samme i minst 30 dager før et eventuelt avslag. Men de fleste handelshus og nettbutikker vet å balansere regnestykket sitt: det som tapes i den ene enden, tas raskt inn igjen i den andre. Slik har det vært i mange år – og likevel går vi nordmenn stadig fem på.
For det er lett å gå seg vill i jungelen av tilbud og «begrensede kampanjer» som nærmest roper: kjøp nå!, fra hver eneste skjerm. Men hvor mye sparer vi egentlig på dager som er designet for å få oss til å bruke mest mulig penger – under dekke av å spare?
Her er det kynismen som rår. For målet til de store kjedene er ikke å sørge for at du får billigere julegaver – det er å sørge for at du kjøper flere.
Og kanskje er det nettopp der Black Friday mister litt av glansen. For bak de blinkende prisene skjuler det seg også et forbruk som tærer på både lommebok og miljø. Vi snakker varmt om bærekraft og ansvarlig handel, men lar oss likevel rive med av salgsbonanzaen hvert eneste år. Kanskje er det på tide å bruke fredagen til noe annet enn å klikke på «legg i handlekurv» – for eksempel å støtte en lokal butikk, kjøpe brukt, eller rett og slett la være å kjøpe noe i det hele tatt.
Så til sist: Ikke tro på alle tilbudene du ser. Det som virker for godt til å være sant, er som oftest nettopp det.