Nyheter

Rektor Svein Ove Dyrdal frykter den nye inntaksordninga kan bety kroken på døra for dalførets videregående skole.

– Det mar­gi­na­le som gjør at vi kan be­va­re en vi­de­re­gå­en­de sko­le i Sel­bu blir fra­tatt oss

Publisert Sist oppdatert

Fritt sko­le­valg og ka­rak­ter­ba­sert opp­tak, to ter­mer med ideo­lo­gisk bal­last som bru­kes om opp­taks­sy­ste­met re­gje­rin­gen nå har ved­tatt skal gjel­de for vi­de­re­gå­en­de sko­le fra 2022. Rek­tor ved Sel­bu vi­de­re­gå­en­de sko­le og kommunestyrerepresentant (Ap), Svein Ove Dyr­dal, er ikke i tvil om hvor­dan sy­ste­met vil slå ut for sko­len og hvil­ket be­grep han sy­nes er mest dek­ken­de.

– Det står fritt sko­le­valg, men i mitt hode hand­ler det om et ka­rak­ter­ba­sert sko­le­valg. Grunn­laget for at jeg kom­mer med den på­stan­den lig­ger i pres­se­mel­din­ga som kom fra kunn­skaps­mi­nis­te­ren, der det i fakta­be­skri­vel­sen av den nye end­rin­ga står at det er ka­rak­te­rer som skal være ho­ved­re­ge­len for inn­ta­ket til vi­de­re­gå­en­de opp­læ­ring.

Dyr­dal sik­ter til pres­se­mel­din­gen kunn­skaps­de­par­te­men­tet pub­li­ser­te i for­ri­ge uke et­ter at inn­fø­rin­gen av den nye inn­taks­ord­nin­gen ble kjent. Fakta­be­skri­vel­sen rek­to­ren sik­ter til er gjen­gitt i sin hel­het i fak­ta­bok­sen.

Me­ner ord­nin­gen vil bi­dra til økte for­skjel­ler

– Kon­se­kven­se­ne kan være at vi får klas­si­fi­ser­te sko­ler. Mye av fo­ku­set i mediene har hand­let om hva den­ne inn­fø­rin­gen vil ha å si for dis­trikts­sko­ler, men jeg ser også at det vil gi ut­ford­rin­ger for by­sko­ler i Trondheim. Der­som det er sko­ler der som har ryk­te på seg for å være vel­di­ge gode kan det bli en opp­sam­ling av de al­ler flin­kes­te der, og vi kan få a-, b- og c-sko­ler.

– De ster­kes­te vil få den re­el­le mu­lig­he­ten til å vel­ge, mens de som ikke har så ster­ke ka­rak­te­rer kan bli nødt til å ta til takke med det de får. Det kan føre til at ele­ver for eks­em­pel ikke kom­mer inn på det man øns­ker seg, el­ler må flyt­te langt hjem­me­fra – uten at de er kla­re for hy­bel­til­væ­rel­sen enda.

Fakta – den nye inntaksordningen:


  • I dag har fylkeskommunene forskjellige inntakssystemer og de nye reglene vil derfor få ulike effekter i fylkene. En del har allerede fritt skolevalg i hele fylket eller fritt skolevalg innenfor seks inntaksområder og trenger derfor ikke å endre sine inntakssystemer (se oversikt under). De fylkene som har nærskoleprinsipp eller mer enn seks inntaksområder må nå endre sine lokale inntakssystemer.
  • Antallet skoler som elevene får velge mellom, henger sammen med hvordan fylkeskommunene fastsetter inntaksområdene.
  • Søkere med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1 har rett til å komme inn på ett av tre alternative utdanningsprogram på videregående trinn 1 (Vg1), og til to års videregående opplæring innenfor utdanningsprogrammet.
  • Karakterer skal som hovedregel være grunnlag for inntak til videregående opplæring. Elever kan også bli tatt inn som følge av fortrinnsrett eller inntak etter individuell behandling, jf. reglene i forskrift til opplæringsloven kapittel 6.
  • Regjeringen innførte friere skolevalg på tvers av fylkesgrenser i 2016. Elever kan søke på tilbud i andre fylker, men den aktuelle fylkeskommunen har bare plikt til å gi et tilbud dersom de har ledig kapasitet, jf. opplæringsloven § 13-3.

Stiller seg und­ren­de til bak­grun­nen for ved­ta­ket

Dyr­dal und­rer seg over pro­ses­sen bak ved­ta­ket, og me­ner det ikke står i stil med inn­spil­le­ne fra sen­tra­le ak­tø­rer, samt neg­li­sje­rer er­fa­rin­ge­ne fra sam­men­lign­ba­re om­rå­der.

– Vi har hatt en hø­rings­run­de på ak­ku­rat det­te te­ma­et og der var par­te­ne vel­di­ge kla­re på hva de øns­ket. Der var til og med næ­rings­li­vet vel­dig kla­re på at den­ne løs­nin­gen ikke var øns­ke­lig.

– Ster­ke in­ter­es­se­or­ga­ni­sa­sjo­ner, fag­in­stan­ser og forsk­nings­mil­jø var også ute og sa at det­te ikke var guns­tig. Sam­ti­dig har vi er­fa­rin­ger fra Sve­ri­ge som ty­der på at det­te ikke er noen god løs­ning. Ka­rak­ter­ba­sert opp­tak gir stør­re skil­ler og pro­ble­ma­tikk med tan­ke på fra­fall.

Me­ner det bør være opp til hvert en­kelt fyl­ke

Vi­de­re set­ter han spørs­måls­tegn ved kunn­skaps­de­par­te­men­tets til­lit til po­li­ti­ke­re og stab på fyl­kes­ni­vå. Han me­ner den na­sjo­na­le reg­len un­der­mi­ne­rer fyl­ke­nes au­to­no­mi.

– Jeg har til­lit til fyl­kes­po­li­ti­ker­ne og fyl­kes­ad­mi­nist­ra­sjo­nen med tan­ke på hvor­dan de har ut­vik­let de vi­de­re­gå­en­de sko­le­ne i Trøn­de­lag. Der lig­ger det nå en ut­ford­ring når el­ve­ne skal kon­kur­re­re i en mar­keds­plass hvor det er helt and­re kref­ter som spil­ler inn. Det er mer­ke­lig og be­kla­ge­lig at na­sjo­na­le myn­dig­he­ter og po­li­ti­ke­re ikke har til­lit til at fyl­kes­po­li­ti­ker­ne og fyl­kes­ad­mi­nist­ra­sjo­nen er de beste til å vi­de­re­ut­vik­le den vi­de­re­gå­en­de sko­len.

En mar­keds­plass hvor sko­le­ne kon­kur­re­rer om ele­ve­ne hø­rer ikke hjem­me i den vi­de­re­gå­en­de sko­len, me­ner Dyr­dal. Han spør seg:

– Hvor­for er det ikke slik at det kan få fort­set­te som i dag, hvor fyl­ke­ne selv av­gjør om det skal være fritt sko­le­valg el­ler nær­sko­le­prin­sip­pet som gjel­der?

Na­sjo­na­le reg­ler, men fort­satt lo­kal hand­le­fri­het

I pres­se­mel­din­gen fra kunn­skaps­mi­nis­ter Guri Mel­by på­pe­kes det at man kan dele inn fyl­ket i inn­til seks inn­taks­om­rå­der. Det skal gi fyl­ke­ne hand­lings­rom til å lage en inn­taks­mo­dell som er i tråd med re­gio­na­le og lo­ka­le va­ria­sjo­ner.

Per dags dato er det al­le­re­de lagt pla­ner for re­gio­na­li­ser­te sam­ar­beid om uli­ke tje­nes­ter i de­ler av fyl­kes­kom­mu­nen, men her vil det helt klart kom­me end­rin­ger – for dis­se om­rå­de­ne er ikke plan­lagt med tan­ke på å op­ti­ma­li­se­re inn­taks­om­rå­de­ne, el­ler møte kra­ve­ne at det mak­si­malt skal være seks av dem.  

– Det blir sagt at en slik inn­fø­ring vil bi­dra til å opp­rett­hol­de en de­sen­tra­li­sert sko­le­struk­tur, men det har jeg in­gen tro på. Det er sagt fra re­gje­rin­gen sin side at inn­taks­om­rå­der skal for­hind­re lang rei­se­vei og gjø­re det mu­lig for ele­ver å bo hjem­me. Det er et ut­talt og le­gi­timt øns­ke, men det er klart at en elev i Ty­dal vil ikke kun­ne gå på Ole Vig og bo hjem­me, det er helt umu­lig. Det er mer enn kre­ven­de nok å bo i Sel­bu og gå på vi­de­re­gå­en­de sko­le på Stjør­dal.

– Det­te vil føre til at ung­dom­mer må flyt­te på seg, og da kan man spør­re seg hvor fritt og bra det­te egent­lig er for ung­dom­me­ne. Hvis mu­lig­he­ten til å ha fri­het til å vel­ge også med­fø­rer at ele­ven må flyt­te på hy­bel, så er jeg ikke så sik­ker på at det nød­ven­dig­vis er til det beste for ele­ven.

Hvis man skal spe­ku­le­re vil det for Sel­bu vi­de­re­gå­en­de sko­les del tro­lig være mest na­tur­lig at da­gens el­ler en mo­di­fi­sert ut­ga­ve av Vær­nes-re­gi­o­nen vil bli de­res lo­ka­le inn­taks­om­rå­de. Her rå­der det dog stor usik­ker­het, all den tid fyl­kes­ad­mi­nist­ra­sjo­nen frem­de­les er i start­fa­sen av ut­for­mings­ar­bei­det.

Stiller spørs­mål ved in­te­gre­rings­as­pek­tet

Dess­uten pe­ker rek­to­ren på at det kan gi noen ut­ford­rin­ger med tan­ke på in­te­gre­ring av ny­an­kom­ne uten­lands­ke inn­byg­ge­re. Vil det bli slik at vi får rene inn­vand­rer­sko­ler, spør Dyr­dal seg.

– Det vet vi fun­ge­rer dår­lig, og det vil helt klart ikke være med på å bi­dra til in­te­gre­ring. Gjen­nom vok­sen­opp­læ­rin­gen vi har hatt for inn­vand­re­re her på byg­get har vi er­fart at den beste in­te­gra­sjo­nen skjer når de kom­mer ut blant and­re ele­ver i for eks­em­pel hel­se- og opp­vekst­klas­sen el­ler and­re pro­gram­klas­ser.

Kom­mer på top­pen av and­re ut­ford­rin­ger

Med den de­mo­gra­fis­ke ut­vik­lin­gen i men­te fryk­ter rek­to­ren for den mins­te vi­de­re­gå­en­de sko­len i fyl­ket at end­rin­gen i inn­taks­struk­tu­ren kan bli den ut­slags­gi­ven­de fak­to­ren som gjør at sko­len må leg­ges ned.

– Fra 2030 kan det – uten til­flyt­ting – se litt dys­tert ut. Hvis vi i til­legg til de de­mo­gra­fis­ke pro­gno­se­ne opp­le­ver at fle­re ele­ver sø­ker seg bort fra byg­da vil det få dra­ma­tis­ke kon­se­kven­ser for den vi­de­re­gå­en­de sko­len i Sel­bu.

Svein Ove Dyrdal og Janne Alseth er tydelige på at hver eneste elev er viktig for Selbu videregående skoles videre eksistens. En liten nedgang i søkertallene kan bli fatalt.

Dyst­re pro­gno­ser mot slut­ten av ti­å­ret

Ved en nærmere titt på den de­mo­gra­fis­ke ut­vik­lin­gen i fyl­ket kan man se at Trondheim nå er inne en dupp med tan­ke på ung­dom­mer i al­ders­kul­le­ne for den vi­de­re­gå­en­de sko­len. De lig­ger der­imot an til å kun­ne få en elev­talls­vekst i åre­ne framover, mens de al­ler fles­te dis­trik­te­ne ser ut til å kun­ne få en ned­gang i elev­tal­le­ne.

Iføl­ge de lo­ka­le pro­gno­se­ne blir det re­la­tivt gode elev­tall inn­til 2026 og 2027, men der­et­ter vil det se mør­ke­re ut. Da be­ve­ger en av år­sa­ken til at Øver­byg­da sko­le ble lagt ned seg opp­over i sy­ste­met, når de lave fød­sels­kul­le­ne går fra barne- og ung­doms­sko­le­ni­vå til den vi­de­re­gå­en­de sko­len.

– Det mar­gi­na­le som gjør at vi kan be­va­re en vi­de­re­gå­en­de sko­le i Sel­bu ser ut til å bli fra­tatt oss, og da blir det in­gen mu­lig­het til å opp­rett­hol­de til­bu­det her. Ung­dom­mer fra Sel­bu og Ty­dal som øns­ker å bo her, ta en ut­dan­ning her, og jobbe her – de kan bli fra­tatt den mu­lig­he­ten.

Me­ner ord­nin­ga kan bli spi­ke­ren i kis­ta som tvert imot gir mind­re valg­fri­het for lo­kal ung­dom

­– Det er man­ge ele­ver som øns­ker å bo i Nea­da­len og gå på den vi­de­re­gå­en­de sko­len i Sel­bu. De kom­mer ikke til å få mu­lig­he­ten til å vel­ge Sel­bu. Alt­så, vil ikke det frie sko­le­val­get for dem som øns­ker å bo hjem­me og gå på sko­le i Sel­bu være der leng­re. De har på en måte blitt styrt bort. Kon­se­kven­se­ne av det re­gje­rin­gen vel­ger å kalle fritt sko­le­valg kan være at man­ge ele­ver mis­ter sitt frie sko­le­valg i lø­pet av få år.

– Jeg sier ikke at alle ele­ver her­fra må gå på sko­le her, men vi har ikke råd til å mis­te så vel­dig man­ge ele­ver fra av­gangs­kul­le­ne framover. Det som kan bedre de framtidige pro­gno­se­ne framover er til­flyt­ting. Det hå­per vi selv­føl­ge­lig skal skje, men der­som vi ikke får be­ty­de­lig til­flyt­ting ser det rett og slett litt mørkt ut.

Fryk­ter kon­se­kven­se­ne av en ned­leg­gel­se

Rek­to­ren tror en even­tu­ell ned­leg­gel­se av Sel­bu vi­de­re­gå­en­de skole vil ram­me lo­kal­sam­fun­net hardt. Han på­pe­ker at man ikke bare mis­ter man­ge ar­beids­plas­ser og et stort res­surs­sen­ter for dal­fø­ret, men også mye av til­ste­de­væ­rel­sen fra lo­kal ung­dom.

– Fra en sam­funns­ut­vik­lings­rol­le ser jeg vel­dig mørkt på det å mis­te den vi­de­re­gå­en­de sko­len i Sel­bu. Det lig­ger man­ge res­sur­ser her og ung­dom­me­ne bi­drar til lo­kal­sam­fun­net gjen­nom både næ­rings­li­vet og or­ga­ni­sa­sjons­li­vet. Du fin­ner dem som tre­ne­re, på sy­ke­hjem­met og gjen­nom en rek­ke and­re rol­ler. Det er så man­ge funk­sjo­ner de tar vare på som bi­drar til at vi kla­rer å opp­rett­hol­de et le­ve­kraf­tig lo­kal­sam­funn. Fjer­ner du alle fra seks­ten til nit­ten år fra Sel­bu og Ty­dal ser det rett og slett dys­tert ut.

– Un­der pan­de­mi­en har vi sett at lo­kal ung­dom for eks­em­pel har vært en kri­tisk suk­sess­fak­tor for å få det til å gå rundt på hel­ge- og kvelds­tid på sy­ke­hjem­me­ne og i res­ten av om­sorgs­tje­nes­ten. Ung­dom­me­ne bi­drar i så man­ge ledd av sam­fun­net, og det at vi kla­rer å opp­rett­hol­de den si­tua­sjo­nen er noe som vir­ke­lig opp­tar meg.

– Nå job­ber vi opp­imot NTNU får å få i gang et pro­sjekt hvor vi ser på hva kon­se­kven­se­ne av å mis­te alle seks­ten til nit­ten­årin­ge­ne egent­lig er. Det blir rett og slett et sam­funns­regn­skap hvor man må­ler ring­virk­nin­ge­ne av det å ha dis­se ung­dom­me­ne bo­en­de i byg­da.

Vil ram­me dal­fø­ret hardt på man­ge må­ter

Rek­to­ren tror en even­tu­ell ned­leg­gel­se vil ha stor inn­virk­ning på øko­no­mi­en i dal­fø­ret og gjø­re det van­ske­li­ge­re for lo­kalt næ­rings­liv. Han tror også det vil ha mye å si for pri­vat­øko­no­mi­en til man­ge der­som man må ha fle­re hus­hold­nin­ger med barn bo­en­de på hy­bel an­nen­steds.

– Når det er sagt vet vi dess­uten at ung­dom som blir bo­en­de leng­re i byg­da før man even­tu­elt flyt­ter for å jobbe el­ler stu­de­re har stør­re sann­syn­lig­het for å flyt­te til­ba­ke ved en se­ne­re an­led­ning. På sam­me måte vil det nok ikke vir­ke po­si­tivt at det ikke er noen vi­de­re­gå­en­de sko­le i byg­da for etab­le­re­re som vur­de­rer å flyt­te til dal­fø­ret. Da ten­ker de kan­skje at det er bedre å flyt­te til mer sen­tra­le strøk hvor bar­na et­ter hvert har et til­bud om vi­de­re­gå­en­de sko­le på hjem­ste­det.

Dyrdal mener elevene hans er enorme ressurser for bygda, og ønsker i samarbeid med NTNU å tallfeste betydningen av dem.

– Du ut­ta­ler deg for­holds­vis bas­tant. Hvor­dan kan du være så sik­ker på at det er det­te som blir kon­se­kven­se­ne av ord­nin­ga?

– Vi har er­fa­ring med det­te her. Jeg star­tet her tid­lig på 90-tal­let, og da had­de vi en pe­ri­ode hvor det til dels var ka­rak­ter­ba­sert opp­tak. Da re­gist­rer­te vi fle­re gan­ger at det var ele­ver som ikke kom inn på sko­le­ne de øns­ket i Trondheim, men som ble styrt til eks­em­pel­vis Sel­bu og måt­te bo på hy­bel her. Det var ikke en suk­sess for alle, for det var ikke ak­ku­rat samt­li­ge klar for.

– Selv gikk jeg på vi­de­re­gå­en­de sko­le i Trondheim hvor det var uli­ke ka­rak­ter­snitt på de uli­ke sko­le­ne. Hvis man skul­le inn på én sko­le måt­te man ha det snit­tet, mens for å kom­me inn på en an­nen sko­le måt­te man ha et helt an­net snitt. Da var det nok for­holds­vis sto­re sta­tus­for­skjel­ler mel­lom sko­le­ne, og slik øns­ker jeg ikke at det skal være. Jeg tror he­te­ro­ge­ne grup­per av ele­ver i sko­len er kjem­pe­vik­tig. Det er med på å ut­vik­le sko­le­ne som or­ga­ni­sa­sjo­ner og ele­ve­ne som in­di­vi­der.

– Min bas­tan­te hold­ning be­grun­ner jeg i det vi har opp­levd her med ele­ver som har gått ut med et fan­tas­tis­ke re­sul­tat og enor­me ka­rak­ter­re­sul­ta­ter, også har vi ele­ver som har lært seg å mest­re li­vet. Den blan­din­gen av ele­ve­ne har vært en be­ri­kel­se for den­ne sko­len.

– Med tan­ke på at Sel­bu VGS re­la­tivt sett har et be­gren­set til­bud – er det ikke bra for lo­kal ung­dom at de nå blir mer kon­kur­ran­se­dyk­ti­ge i kamp om and­re til­bud?

­– In­nen­for stu­die­for­be­re­den­de kan vi for eks­em­pel til­by om­trent det sam­me som de fles­te and­re sko­ler kan til­by, og her har man mu­lig­he­ten til full for­dyp­ning in­nen­for både re­al­fag og språk- og sam­funns­fag. Et­ter vi ny­lig fikk inn et til­bud in­nen­for øko­no­mi­fag også, så er jeg vel­dig til­freds med til­bu­det der.

– Fyl­kes­kom­mu­nen har dess­uten også et me­get godt til­bud hvor ele­ve­ne kan ha en­kelt­fag via nett­stu­di­um, hvis man øns­ker seg en al­ter­na­tiv fag­kom­bi­na­sjon. Alt det­te kom­mer i til­legg til at ele­ve­ne får gå ved sin nær­sko­le. Li­ke­vel er det åpen­bart at vi kan ikke til­by alt, så det vil all­tid være ele­ver som øns­ker å søke seg bort her­fra.

– Ut­ford­rin­ga vår nå er at vi kan få fle­re ele­ver som sø­ker seg bort til and­re sko­ler som har det sam­me til­bu­det som vi har. Det vil være med på å for­vit­re det til­bu­det vi har med tan­ke på «stykkprisfinansieringa» som gjel­der for de vi­de­re­gå­en­de sko­le­ne. Vi er helt av­hen­gig av å få inn så man­ge ele­ver som over­ho­det mu­lig for å kun­ne opp­rett­hol­de fi­nan­si­e­rin­ga. Én elev tapt be­tyr også 100 000 kro­ner mind­re i over­fø­rin­ger for sko­len.

Fort­satt ikke 100 % av­klart

Det er fort­satt fler usik­ker­hets­mo­men­ter som kan føre til at pla­ne­ne kan­skje må leg­ges på is. Der­som ad­mi­nist­ra­sjo­nen i fyl­kes­kom­mu­ne­ne ikke rek­ker å full­fø­re en om­leg­ging før høs­tens stor­tings­valg, og om val­get gir en ny re­gje­ring som kjø­rer om­kamp, kan et nytt ved­tak se an­ner­le­des ut.

– Jeg krys­ser fing­re­ne og hå­per at vi får en po­li­tisk end­ring i høst som gjør at vi får stop­pet det­te. For Sel­bu og Ty­dal sin del er det vel­dig vik­tig at vi får et skifte til høs­ten som gjør at vi kla­rer å be­va­re den vi­de­re­gå­en­de sko­len.

Powered by Labrador CMS