Nyheter
-Det går fryktelig godt
Selbu Sparebank er i full vekst igjen, og ifølge administrerende banksjef Espen Eriksen går det fryktelig godt for tiden.
Resultatet for første halvår viser et totalresultat på 32,1 millioner kroner, mot 16 millioner i samme periode i fjor. Nå skyldes det eksepsjonelt gode resultatet en gevinst i forbindelse med salget av Sparebankgården i Trondheim, men den ordinære driften går også godt.
-Det går fryktelig godt. Vi har samme rentemargin som vi hadde i fjor, og det viser at vi ikke har økt marginen ut til kundene tross flere renteoppganger fra Norges Bank. Vi har prioritert nye kunder og vekst i stedet for økte marginer, sier administrerende banksjef, Espen Eriksen. Konkurransen om kundene er fortsatt tøff, og vi er ikke i tvil om at Selbu Sparebank både er attraktiv på betingelser, og ikke minst på kundeservice. Alle ansatte i banken går på jobb hver dag for å yte det beste for kundene, og både veksten og resultatet kommer av våre dyktige ansatte, fortsetter Eriksen
Kraftig økning i forvaltningskapitalen
Banken har økt forvaltningskapitalen med 10 prosent i første halvår i år. Ved utgangen av 2021 var den 4,66 milliarder kroner, nå er den nesten 5,2 milliarder kroner. I tillegg kommer nesten en milliard i boliglån via Eika Boligkreditt. Det betyr at bankens forretningskapital er på 6,16 milliarder ved utgangen av juni.
-Det er den beste veksten vi har hatt på fem år. Nå har vi omsatt eiendom i cash, og har dermed egenkapital til å vokse enda mer i tiden fremover, sier Eriksen.
Også vekst i innskudd
Innskuddene er nå på 3,65 milliarder, mot 3,15 i samme periode i fjor. Det vil si en økning på 15,6 prosent.
-Innskuddsdekningen i forhold til utlån er nå 87,2 prosent. Den bygde seg opp under koronatiden, men har fortsatt å øke. Vi har gjort en stor jobb internt i banken, med nytt kundefokus og en mer offensiv holdning. Det har vært en artig reise for alle i banken, og det er artig å se at vi vokser like mye over alt hvor vi er representert. Vi vokser like mye i Selbu som vi gjør andre steder, sier Eriksen.
Han har registrert en stor økning i boligmarkedet, og dermed mer etterspørsel etter boliglån.
Økt digital markedsføring
Selbu Sparebank har den senere tiden økt markedsføringen kraftig, og da spesielt i digitale kanaler.
-Vi retter markedsføringen slik at vi treffer de rette folkene. Og vi har tatt dette fagområdet tilbake i banken og, og vi bruker ikke så mye byrå lenger, sier Eriksen.
– Ved å gjøre markedsføringen selv, er det enklere å treffe riktig målgruppe og analysere resultatene av det vi gjør, skyter Vibeke Marstad inn.
Hun er nå markedskoordinator i banken.
-Det å ta kompetansen tilbake var et av momentene ved å gå ut av Eika-samarbeidet også, sier Eriksen, og legger til;
-Vi begynner nå å høste gevinstene av å bryte med Eika-alliansen. Det begynner nå og vises på resultatet også. Dette vil også gi en positiv virkning på verdien av egenkapitalbevisene fremover.