Nyheter

Slik ser det ut ved kulvertene i dag.

Undergangene ble ferdige for snart to år siden, men har enda ikke åpnet for trafikk: – Kommer ikke til å skje

I forbindelse med opprustingen av fylkesvei 705 ved Selbuskogen i 2021, ble det besluttet å legge ned såkalte kulverter under veien. Disse rørene skulle fungere som tuneller for skiløpere og snøskutere og ble sett på som et viktig trafikksikkerhetstiltak i området. Prosjektet var et samarbeid mellom Selbustrand IL, Selbustrand Skispor og Selbuskogen skisenter – og ble finansiert ved hjelp av tilskudd blant annet fra Trøndelag fylkeskommune. Kulvertene ble nedgravd i mai 2022, men snart to år senere er de enda ikke åpnet for trafikk slik det var tiltenkt.

Publisert Sist oppdatert

For å krysse fv. 705 ved Selbuskogen skisenter har både skiløpere og snøscooter-sjåfører måttet bevege seg over selve veien, noe som potensielt kan være farlig på en allerede trafikkert vei. Denne farligheten skulle kulvertene gjøre noe med, men slik ble det aldri. Hvis du har lurt på hvorfor, bør du lese videre. 

– Vi jobber for at tunellene skal kunne brukes, også for snøscooter, sier ordfører Ole Morten Balstad til Selbyggen. 

Men det er foreløpig usikkert når, og om det eventuelt skjer. 

Slik ser det ut i den nordligste kulverten i dag:

Stenger døra for løypemaskin

Sentralt i saken står et vedtak fra Statsforvalteren som ble fattet i 2023, samt en grunneiers reaksjon på vedtaket. I mars i fjor vedtok nemlig Statsforvalteren å stenge flere snøscooterløyper i Selbu, deriblant løypa mellom Vekta og Selbuskogen – til tross for at Selbu kommune hadde gitt grønt lys for løypa.

Traseen rakk å være åpen i bare en ukes tid før pålegget om stenging ble fattet. Kåre Haarstadlien, som er grunneier i området ved Selbuskogen skisenter, reagerte kraftig på avgjørelsen. Når det ikke er lov til å kjøre snøscooter der, skal det heller ikke være lov til å kjøre løypemaskin der, mener Haarstadlien. 

– De (Statsforvalteren) må ta konsekvensene, så da stenger jeg for løypemaskin. Så enkelt er det, sier han til Selbyggen. 

Her er kulvertene plassert.

– Feil at vi skal være den tapende parten hele tiden  

Haarstadlien har dermed nektet sporkjørerne å kjøre spor ned til kulvertene. 

– Jeg synes det er rettferdig. For å kjøre scooter kreves det jo masse konsekvensutredninger, men det kreves ikke i det hele tatt for løypemaskinkjøring. Det hevdes videre at snøscootere forstyrrer viltet, men hva med løypemaskinene? Hele tiden er det slik at skiløypene skal frem, men nå er det ikke slik lenger. Nok er nok, sier grunneieren, som kommer med nok et stikk mot Statsforvalteren:

 – Vi bor i en utmarkskommune, og våre egne politikere åpnet jo løypa. At byfolket skal komme og bestemme over oss, det synes jeg er helt feil.

 – Ved å holde stengt, og dermed statuere et eksempel, ødelegger du vel samtidig for skigåere som vil bruke tunellene. Er ikke det litt synd? 

– Jo, det synes jeg, men det blir feil at vi som er interessert i annet friluftsliv skal være den tapende parten hele tiden. Så da blir det sånn da, vet du. 

– Hva må skje før du eventuelt ombestemmer deg?

 – Jeg kommer ikke til å gå tilbake på dette før de oppretter nye scooterløyper. Jeg kommer ikke til å tillate at de legger skiløyper ned til kulvertene. Det kommer ikke til å skje, sier Haarstadlien. 

– Balstad sier at det jobbes med en løsning?

– Han prøver jo så godt han kan, men han er fullstendig klar over min mening. Jeg fraviker ikke min mening så lenge de (Statsforvalteren) oppfører seg slik. 

Med andre ord virker situasjonen rimelig fastlåst. 

– Synd 

Styreleder i Selbustrand Skispor, Helge Eide, sier at de er klare for å kjøre spor ned til kulvertene, dersom de får tillatelse til det. 

– Fra slutten av januar og utover vinteren kunne vi ordnet løype i og rundt undergangene, men foreløpig får vi ikke kjøre løypemaskin på eiendommen. Jeg håper jo for alle parter at situasjonen vil løse seg etter hvert, sier Eide.  

Eide synes det er synd at grunneierens valg går ut over resten, men sier samtidig at han har forståelse for behovet for å statuere et eksempel. 

– Vi har innledet dialog og vi har tro på at dette kan løse seg. Det er jo dumt at det ligger fine tuneller der uten at de blir brukt på grunn av en uenighet, sier Eide. 

Balstad: – Gjort en kjempejobb

Så lenge kulvertene ikke brukes kan prosjektet, i hvert fall fra utsiden, se ut som en stor fiasko. Men Ole Morten Balstad vil ikke bruke det ordet. Han tror tvert imot at kulvertene vil kunne gi mange fordeler inn i fremtiden. 

– Både Selbuskogen Skisenter og flere andre parter gjorde en kjempejobb med dette prosjektet. Ser vi litt lenger frem i tid tror jeg dette kan bidra til å øke interessen og bruken av Skisenteret, og kulvertene er selvsagt åpen for ferdsel selv om det ikke vil bli kjørt spor helt inn til åpningen. 

Balstad sier det er et tydelig mål at den sørligste kulverten, altså den som er nærmest skisenteret, på sikt skal kunne brukes av snøscootere. 

– Denne kulverten ble også lagt ned ut ifra et fremtidig behov, og hvis vi ikke hadde gjort det nå, hadde det aldri blitt gjort. Området på motsatt side av 705 i forhold til skisenteret er i arealplanen avsatt til idrettsformål, og her har det blant annet vært interesse fra motormiljøet for å se på et kombinert vinter- og sommeranlegg, sier Balstad og nevner også scooteropplæring som noen av mulighetene.

– Det er uansett uheldig at slike interessekonflikter oppstår, da det etter min mening er kun tapere i en slik sak, spesielt her der frivilligheten blir en ufrivillig taper og part i saken. Jeg har hatt flere samtaler med Haarstadlien om saken, og vi har nok samme mening om lokalt selvstyre og selvråderett, og mener denne må vektlegges i langt større grad enn i dag, sier Balstad, som håper at det kan finnes en løsning som på sikt gagner alle interesser i denne saken.

Selbyggen har vært i kontakt med Statsforvalteren og kommer til å følge opp tematikken videre.

Powered by Labrador CMS