Tilbakeblikk fra 17. desember 1999:
Tove introduserer Tydalsnytt
Du leser nå et tilbakeblikk fra Selbyggens rikholdige arkiv.
Før jul kommer den første utgaven av Tydalsnytt ut. Det er reiselivskonsulent Tove Moe Dyrhaug som står bak denne ideen. Formålet med Tydalsnytt vil være å gjøre turister og tydalinger mer kjent med åpningstider og hva som skjer i Tydal. Målet er å få ut Tydalsnytt hver fjortende dag. Men det avhenger av at næringslivet vil bruke dette tilbudet aktivt.
Ideen med Tydalsnytt har Dyrhaug hentet fra Funäsdalen. Der har de et lignende blad som heter Fjällnytt som kommer ut hver uke.
– Hver gang jeg er der blar jeg gjennom dette bladet, som er plassert på alle plasser turistene stikker innom. I Funäsdalen er det et eget selskap som lager det, men i Tydal igger det ikke noe kommersielt bak. Her skal bladet lages til selvkost. I en startperiode vil det til og med være gratis for næringslivet å benytte seg av tilbudet, sier Dyrhaug.
For turister og hyttefolk
Denne informasjonen er tenkt for turistene og hyttefolket. Bladet vil derfor bli lagt ut flere plasser i kommunen.
– Vi vil legge det ut på Kirstens Blomsterbinderi i Græsli, Turistkontoret, Samvirkelaget og Esso´n i Ås og på Stugudal Handel og Væktarstua på Stugudalen. Formålet med dette bladet skal være at alle næringsdrivende i Tydal kan ha muligheten til å informere om åpningstider og aktiviteter i den kommende to-ukers perioden. Til å hjelpe oss med trykking og produksjon har vi inngått et samarbeid med Selbu Trykk avdeling Tydal. Jeg har stor tro på dette, men det avhenger av at næringslivet vil bruke tilbudet aktivt. Hvis ikke er hele vitsen borte, avslutter Tove Moe Dyrhaug som håper at den første utgaven vil være ferdig før jul.