Debatt

Illustrasjon.

Skal vi ta bilen – selv om vi har drukket?

Publisert Sist oppdatert

Dette er Selbyggens lederartikkel som gjenspeiler avisens offisielle mening.

Taxireformen var spådd å ikke fungere. Frislippet ville føre til overetablering i byene og oppheving av kjøreplikt ville gi mangel på drosjer i bygdene. Det var spådommen før reformen ble innført, og det er nettopp det som har skjedd. I byene slåss taxiselskapene om kjøreoppdragene, ja enkelte steder har det nærmest vært håndgemeng i kampen om å kapre kunder. På landsbygda kjøres det ikke når folk trenger skyss. Skal du hjem fra fest eller et selskap i Tydal, må du vite før klokka 18 når du skal hjem, det er ikke alltid så greit. 

Reformen kom mens det var pandemi, og da var det allikevel unntakstilstand. Drosjene på landsbygda kjørte ikke festfolk uansett. Denne tilstanden har satt seg og det kjøres fortsatt ikke festfolk, med mindre det er bestilt og bekreftet på forhånd. Før var de lokale drosjesentralene pålagt kjøreplikt. Den er nå opphevet. Kjøreplikten medførte helgevakt. Drosjeeierne leide inn sjåfører for å dekke opp helgevaktene, de kjøpte seg fritid på den måten. Særlig økonomi lå det nok ikke i helgevaktene, men det var et tilbud de måtte yte, og mange har vært takknemlige for det.

Kommunene opprettet ordningen «Hjem for en 50-lapp». Ungdom kunne ta drosje hjem fra fest for 50 kroner. Da kunne foreldrene slappe av og vite at nykonfirmanten kom seg hjem fra festlokalet. Nå er det lite offentlige fester, men ungdom møtes uansett, og de skal gjerne fra a til b, og kanskje videre til c og d også i løpet av en kveld. Da var det enkelt og ringe drosjesentralen og vite at det ordnet seg med skyss. En trygg og sikker måte og forflytte seg på. Det gjelder også voksne folk, som gjerne skal i et selskap eller et arrangement der det serveres alkohol. 

Nå er du henvist til andre transportmidler. Enten må du kjøre selv, alliere deg med en kompis som kjører, eller få foreldre til å kjøre. Det er ikke alltid den logistikken går i hop, og da er pirattaxi et alternativ. Piratkjøring er ulovlig, i alle fall mot betaling, men mangelen på offentlig transport har gjort det til en del av infrastrukturen. Folk skal forflytte seg og betaler gjerne for at det skal skje. Tok du en taxi, så visste du at du satte deg inn i en trygg og trafikksikker bil med en trygg og lokalkjent sjåfør. Nå har du ingen garanti for om bilen er i god stand, og du vet heller ikke om sjåføren har førerkort, om vedkommende er edru eller om vedkommende vet å finne frem. Det er et alvorlig trafikksikkerhetsspørsmål.

Enda verre er det når et drosjeselskap svarer på den måten de gjorde sist helg, da tydalsungdommer skulle hjem fra et arrangement. De fikk beskjed om å kjøre hjem selv. Når ungdom bestiller taxi på natta, så er det som regel fordi de ikke er skikket til å kjøre selv. De ble rett og slett oppfordret til promillekjøring. Dette er ikke på noen måte greit! Det er alt for mye promillekjøring og annen ruskjøring. Hvis taxireformen medfører mer av dette, så må ansvarlige politikere ta affære. Dagens regjering tilbakefører tidligere regjerings reformer. Nå er det på tide å ta tak i taxireformen.   

Powered by Labrador CMS