Skal inngå nye kontrakter for vintervedlikehold – denne gangen prøver kommunen noe nytt
Selbu kommune inviterer aktører til å komme med tilbud på brøyting og strøing av kommunale veier.
Vintervedlikehold på kommunale veier i Selbu kommune blir lagt ut på anbud hvert fjerde år. Nå nærmer inneværende kontraktsperiode seg slutten, og kommunen inviterer derfor aktører til å gi tilbud på brøyting og strøing som skal gjelde fra og med sesongen 2025/26. Kontraktens varighet er på fire år med opsjon på ett år.
Deler bygda i to
I lengre tid har kommunen hatt en ordning der en rekke ulike aktører har hatt ansvar for hver sin krets i bygda.
Én aktør har hatt ansvaret området Selbustrand, én for Innbygda, én for Mebonden/Vikvarvet, og én for Øverbygda. I tillegg har det vært avtaler med private aktører i Flora og Draksten.
Fra neste vinter av, vil det imidlertid gjøres endringer. Nå vil bygda bli «delt i to».
– Vi ønsker å prøve en ny vri og se hvordan det vil respondere i markedet. I stedet for at vi har syv kretser, deler vi bygda i to. Områdene blir da Mebond/Vikvarvet/Øverbygda, samt Selbustrand/Innbygda. I Flora og Draksten jobber vi for å få plass et samarbeid med fylkeskommunen, sier avdelingsingeniør Jostein Moslet i Selbu kommune.
– Hva er grunnen til at dere gjør denne endringen?
– Det er flere grunner til at vi tenker slik nå. En av grunnene handler om at vi håper dette kan føre til økt samarbeid, samt at ved å se på større områder under ett, kan det gi bedre utnyttelse av utstyr.
Vil avtale fastpris
Men en enda større endring er kanskje hvordan avtalen mellom kommunen og entreprenørene utformes.
– Tradisjonelt sett har vi fått tilbud på priser der entreprenøren får betalt for hver brøyte- og kjøretur. Men det vi prøver på i det nye anbudet, er en fastpris. Det vil si at entreprenøren gjør en beregning på hva den skal ha for å påta seg ansvaret for å vedlikeholde veiene gjennom en vinter, sier Moslet.
Han er tydelig på at dette kan være utfordrende, både for kommunen og for entreprenøren.
– Været er det selvsagt vanskelig å spå, så i dette ligger en risiko både for begge parter. Er det en snøfattig vinter vil entreprenøren gjøre det ganske bra, for da blir det jo litte kjøring. Hvis det derimot er motsatt, og det er en veldig utfordrende vinter med behov for mye brøyting og strøing, kan det være oppdragsgiver (kommunen, journ.anm) som kommer best ut. Dette handler om å komme frem til en fornuftig gjennomsnittlig pris, sier Moslet og legger til at Selbu kommune har vært i kontakt med andre kommuner som også opererer med fastpris i sine respektive kontrakter.
– Metoden brukes kanskje ikke så mye, men vi har forhørt oss med andre kommuner som gjør det slik. Vi er spent på hvor dette vil lande, for det kan slå ut i mange retninger.
– Dette handler om forutsigbarhet for kommunen?
– Hvis vi får inn tilbud som er innenfor vår definerte ramme, er det for alle parter mer forutsigbart. Da vet vi hva våre utgifter vil bli, og entreprenøren vil ha forutsigbarhet når det gjelder sine inntekter. Da kan vi enklere planlegge for andre tiltak som kreves på veiene.
– Fjorårets vinter var ekstremt krevende
I fjor ble årsbudsjettet for vedlikehold av kommunale veier brukt opp ganske tidlig på året på grunn av en vinter som krevde svært mye brøyting og strøing. Dette førte til at det ikke ble gjennomført vedlikehold på veiene i fjor sommer.
– Fjorårets vinter var ekstremt krevende. Det ble brukt voldsomt mye penger på brøyting og strøing. I vinter er situasjonen litt annerledes. Bortsett fra en topp i januar og en liten runde på februar, har det vært en mer skånsom vinter budsjettmessig, sier Moslet.
– Vil det bli gjennomført vedlikehold av kommunale veier i sommer?
– Det går ikke an å gå gjennom en sommer til uten å gjøre noe som helst av vedlikehold, sier Moslet og understreker at det til syvende og sist er pengene som styrer hva de kan gjøre.
– Men det vil i hvert fall til en viss grad bli gjort vedlikehold i sommer. Det er behov for både høvling, grøftrens og kantslått. Skogen begynner å vokse oppå veikanten, og det er et problem som bare forverrer seg. Det vi i kommunen gjør, er å sette opp en liste over tiltak vil vil prioritere.
– Forplikter
Som ansvarlig for drifting av kommunale veier, skal kommunen sørge for at alle kommer seg frem på akseptabelt vis. Moslet minner også om at Selbu er godkjent som en trafikksikker kommune.
– Det forplikter, og betyr at vi har en del vi må prøve å ivareta for at veiene skal fungere normalt.