Nyheter
Nedgang i antall bilskader på landsbasis under pandemien – i Selbu og Tydal gikk antallet opp
Gjensidige har gått gjennom lokal bilskadestatistikk de siste fem årene. Det gir et godt innblikk i hvor mye det bulkes rundt omkring i det ganske land. Generelt har det vært mindre trafikk og derav færre skader under pandemien, men i Selbu og Tydal har antall skader derimot gått opp.
Det forteller kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo, via en pressemelding til Selbyggen.
Bilistene i Selbu og Tydal bulket for 14 millioner i fjor
Blant bilistene i vårt dalføre ble det registrert om lag 300 biluhell i 2021, og sendt inn skademeldinger for rundt 14 millioner kroner.
Det er Gjensidige som har beregnet hvor mye uhell i trafikken kostet forsikringsselskapene, basert på egne skademeldinger. Gjensidige forsikrer omtrent hvert fjerde kjøretøy i Norge.
– Generelt har det vært mindre trafikk og dermed færre uhell under pandemien. I Selbu og Tydal har antall skader derimot gått opp de to siste årene sammenlignet med 2019, sier Eklo
Tryggere biler gir ikke færre uhell
Selv om bilene blir stadig tryggere, er det minst like mange uhell som før.
– Det er fortsatt for mange ulykker med hardt skadde og drepte i trafikken, men forbedrede sikkerhetssystemer gjør at det heldigvis går bedre med sjåfør og passasjerer i bilen når ulykken først er ute. Småbulking og mindre uhell, minker derimot ikke i samme grad, sier Eklo.
Han mener noe av forklaringen kan være at teknologiske hjelpesystemer i nyere biler i mange tilfeller kan bli en falsk trygghet. Spesielt bulkeskader ved rygging, parkering og lignende.
– Vi mener også at en utbredt bruk av mobiltelefoner og forstyrrelser fra interaktive skjermer bidrar til å opprettholde høye skadetall, sier Eklo.
Verkstedregningene stiger
I tillegg til at antall skader øker, blir hver enkelt reparasjon stadig dyrere. En gjennomsnittlig skade er mer enn 20 prosent dyrere nå enn for fem år siden.
– Dette skyldes delvis høyere verkstedpriser, men også at stadig flere biler blir laget på en slik måte at de er veldig dyre å reparere. Det er mye kostbar teknologi integrert, og ofte må store deler skiftes selv om skaden er liten, sier Eklo.
En gjennomsnittsreparasjon koster rundt 30 000 kroner. Leveringsproblemer som følge av pandemien, høye energipriser, sammen med måten bilene lages på, gir utsikter for dyrere reparasjoner også i kommende år.
Antall skader*
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
| Selbu | 53 | 61 | 51 | 79 | 60 |
| Tydal | 9 | 6 | 9 | 10 | 15 |
| Totalt | 62 | 67 | 60 | 89 | 75 |
Utbetalt erstatning*
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
| Selbu | 2.348.874 | 2.215.164 | 2.178.257 | 3.149.962 | 2.682.717 |
| Tydal | 246.169 | 270.223 | 299.316 | 348.080 | 784.740 |
| Totalt | 2.595.043 | 2.485.043 | 2.477.573 | 3.498.042 | 3.467.457 |