Fikk tips og triks fra svensk korlegende:
– Det var som å komme inn i en familie

Forrige lørdag ble for medlemmene i Selbu korensemble viet til å øke sangkompetanse, evne til å kommunisere og låte bedre sammen som et kor. Læremester var svenske Anders Edenroth, som er en av de beste på sitt felt.

Svenske Anders Edenroth (i front) er en legende innen kor- og acapella-musikk. I en workshop sist lørdag delte han mye inspirasjon og nye teknikker for Selbu korensemble. Foto: Oda Cecilie Folde
Publisert

Selbyggen tok en kjapp prat med en, som han sa selv, "trøtt och glad" Edenroth, da lørdagens kurs var avsluttet.

– Hvordan har dagen vært?

– Det har vært en inspirerende dag. For det første ble jeg møtt av et fantastisk landskap og vakkert vær. Solen skinte om kapp med korsangernes smil, forteller han entusiastisk.

Anders Edenroth sammen med sine elever for dagen. Foto: Oda Cecilie Folde

– Som å komme inn i en familie

I det siste har koret jobbet på egen hånd med fire av Edenroths komposisjoner, noe som la grunnlaget for hva som ble jobbet med denne dagen. For et kor som Selbu korensemble er det gull verdt og av og til få inn ekstern kompetanse for å utvikle seg videre og lære nye teknikker som kan tas i bruk ved innøving av ny musikk. Slik sett er nok Edenroth en av de beste man kan få tak i. Han har skrevet enorme mengder musikk for både kor, og sin egen a cappella-gruppe "The Real Group", som også er godt kjent her i Norge. 

Edenroth hadde mye fint å si om koret fra Selbu.

– Det har vært en spesiell dag for meg, og første gangen jeg jobber med akkurat dette koret. Det var som å komme inn i en familie – man merker at de liker hverandre og bryr seg om hverandre. Slike ting kjenner man ganske fort, og jeg så med en gang at "her har folk det bra". Jeg fikk høre i forkant at enkelte medlemmer har vært med alle årene koret har eksistert, og det tror jeg har stor betydning, forteller han. 

– Høyt nivå

Edenroth bruker mye av kompetansen sin til å holde slike kurs og seminar, da først og fremst i Europa – og ofte i Norge. 

– Det kan være med godt etablerte ensembler som har jobbet med et repertoar en stund, eller jeg kan komme til steder der folk ikke kjenner hverandre og man må begynne fra "scratch" for å bygge instrumentet og få folk til å kommunisere. Nå hadde Selbu korensemble ekstremt mye på plass, og de synger bra sammen. Veldig mye fungerer på et utrolig høyt nivå, så da var det bare for meg å gå inn der og finslipe og flytte på noen toner.

Om Anders Edenroth

Anders Edenroth, født i Stockholm, begynte tidlig med piano og korsang. Fra 10 til 20 år studerte han ved Adolf Fredriks Musikkskole, der han fikk en sterk kormusikalsk bakgrunn. Deretter studerte han fem år ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, hvor han og medstudenter dannet vokalgruppen The Real Group. Etter mastergradene gjennomførte gruppen et spesialdesignet videreutdanningsprogram.

For The Real Group har Anders komponert og arrangert mange sanger, utforsket nye vokale uttrykk og integrert vokalperkusjon. Han har mottatt flere stipender og har også jobbet som keyboardist innen jazz og pop, samt skrevet musikk til TV og reklame. I tillegg har han produsert album og arrangert musikk for ulike ensembler.

Siden 1989 har han vært fulltidsvokalist i The Real Group, opptrådt i over 40 land og spilt inn 20 album. Han er også en ettertraktet instruktør for masterclasses.

Foto: Oda Cecilie Folde

– Hva er det som skiller en god korkonsert fra en fantastisk en?

– Veldig mye! For det første så er det ikke et kvalitets-spørsmål, men mer om hva man vil si med sin konsert. Om man går opp på den scenen for å vise frem hva man har lært seg i løpet av et halvt år, så kan det bli bra. Men om man skal få til noe skikkelig bra, så må man se at de på scenen nyter musikken og er glade for at de står der. De hører harmoniene, beveger seg til det som svinger og lever seg inn i musikken. Et kor kan låte helt perfekt og ha alle tonene på plass, men mangler de den koiffisienten kan det bli kjedelig. Hvorfor driver du med kor? Elsker du musikk, så vil jeg som tilskuer se det. Det er derfor jeg er så glad i barnekonserter. De er ikke alltid på plass tonemessig, men de er så overbevisende i sin måte å jobbe med tonene, musikken og uttrykket sitt på.  

Kommunikasjon er nøkkelen

Edenroth mener at det viktigste man kan lære bort til et kor, er kommunikasjon. 

– Sett bort fra den rent sosiale biten, som jeg syns er ubeskrivelig viktig i et kor, så handler det om kommunikasjon mellom korsangere; hvordan de lytter og sender signaler til hverandre. Dette er vanskelig å øve på, men det handler om å bygge et instrument som er lydhørt. Som sanger er min stemme viktig, men det er hvordan jeg kommuniserer med de andre sangerne og dirigenten som avgjør hvordan det blir. Det er litt som i en familie. En god familie er kommunikative, snakker om ting og snakker om hvordan de har det. 

Lydhør gjeng. Foto: Oda Cecilie Folde

Sanger-reisen

Edenroth startet sin sangerkarriere som tenor i et "gossekor" (guttekor), og siden har det meste av livet dreid seg om musikk, flerstemt sang og harmonier. Han har aldri blitt "lei" av det, da han beskriver en reise der han har byttet roller ganske ofte.

– Jeg har gått fra å være den lille gutten som står og er redd for dirigenten, til å selv bli den dirigenten som skremmer livet av sangerne, sier han med glimt i øyet og fortsetter: 

– Jeg har vært i barnekor, ungdomskor, gått musikkhøyskole i Stockholm der jeg samtidig var med å dro i gang "The Real Group", som ble en helt ny måte å tenke kormusikk på. Jeg har inntatt mange roller innen sangerverdenen, noe som jeg tror er mye av grunnen til at jeg aldri blir lei av det. Jeg har ofte fått spørsmålet om låtene til "The Real Group": "blir du aldri lei av å synge de samme låtene om igjen og om igjen". Svaret på det er nei, for hver gang vi opptrer er det for et nytt publikum, på et nytt sted i et nytt lokale med en helt ny følelse. Det blir aldri kjedelig. 

Edenroth er stadig opptatt med musikalske prosjekter, og akkurat nå skriver han musikk til et finsk damekor.

– Og senere har jeg en del workshops i Sveits og Tyskland. I Sveits vil det etter hvert oppføres et stykke jeg har skrevet for blandet kor og symfoniorkester – det ser jeg frem til, avslutter Edenroth før han tar farvel med dagens elever, som etter sigende var svært godt fornøyd med undervisningen. 

Foto: Oda Cecilie Folde
Powered by Labrador CMS